Fagblad om brannvern og sikkerhet

På jobb som pyrotekniker for Kygo

En av landets mest populære artister Kygo slo på stortromma, og leverte en forrykende konsert med et imponerende pyro-show i Bergen i august. B&S fikk være med Pro Pyro AS som hadde jobben med å sette opp og kjøre det store scenefyrverkeriet under konserten.

Gutta fra Pro Pyro er klare for Kygo-konsert. Foto: André Granli.

23.000 personer hadde funnet veien til den store utendørs konserten på Koengen i Bergen denne august-kvelden. I og med at Kygo selv kommer fra Bergen, så hadde han nok lagt litt ekstra ressurser i å gi bergenserne et imponerende show både musikalsk og når det gjelder pyrotekniske effekter. Det var Bergensfirmaet Pro Pyro AS som fikk jobben. Pro Pyro kjørte også deler av fyrverkeriet for Kygo på hans forrige konsert på samme sted i 2015. Pro Pyro har i tillegg hatt oppdrag på flere andre store arrangementer med store norske artister.

- Vi har et veldig godt samarbeid med Bergen Live, og leverer pyrotekniske tjenester til flere store arrangementer her i byen. Men denne konserten er det største enkeltoppdraget vi har hatt hittil, sier Ole-Marius Røttingen som er daglig leder i Pro Pyro AS.

I tillegg var det både flammer og CO2-jetter fremme på scenen og oppe på hver side. Dette er ikke pyroteknikk i tradisjonell forstand, men krever mye rundt sikkerhet og rigging.

– Heldigvis har vi et godt samarbeid med Pyroteknikk.no som stod for den jobben. Ellers hadde det nok blitt jobbing både dag og natt, sier Røttingen.

Egen pyrotekniker

Konserten var på lørdag kveld, men planlegging og forberedelser har pågått hele uken. Kygo er på verdensturne, og har med seg sin egen pyrotekniker som har satt opp en plan for hvordan pyroteknikken på scenen skal være. I tillegg ønsket han seg fyrverkeri både under konserten og avslutningsvis på denne konserten.

Pro Pyro AS rigget derfor både et scenefyrverkeri og et mer tradisjonelt fyrverkeri som ble plassert på to lifter bak scenen.

- Det som var litt spesielt denne gangen var at scenefyrverkeriet flere ganger under konserten skulle synkroniseres med fyrverkeriet som var plassert på liftene bak scenen. Og det var en utfordring for oss som skulle gjennomføre det i praksis. Vi må ha to ulike personer som styrer hvert sitt fyrverkeri. En av oss står på scenen sammen med Kygo og har ansvaret for selve scene-pyroen. Den andre er plassert bak scenen, og skal styre det store fyrverkeriet. Og periodevis i showet skal effektene skytes ut på tidels sekunder likt både på og bak scenen, sier Røttingen.

Krevende

Og scenefyrverkeri til musikk er i seg selv mye mer krevende enn tradisjonelt fyrverkeri for det må jo treffe på de aktuelle tonene og i de rette partiene i låtene til artisten. B&S antar derfor at Kygo har stått på repeat på spillelisten til Ole-Marius Røttingen den siste tiden.
- Nei, på ingen måte. Jeg kjenner ikke låtene hans i det hele tatt, ler Ole-Marius Røttingen.

Og der og da – bare fire timer før Kygo skulle gå på scenen - så må undertegnede innrømme at usikkerheten bredte seg litt på vegne av Pro Pyro AS. For en ting er å ha ansvaret for å skyte opp et tradisjonelt fyrverkeri når artisten slår an siste tone på konserten. Noe helt annet er å rigge opp hele scenepyroen, og ha ansvaret for at de mange ulike effektene går av når de skal i takt med musikken under en hel konsert. Går det virkelig an å få gjennomført dette på en vellykket måte om man ikke kjenner til musikken?

Eget program

Men det viste seg at det ikke var noen grunn til bekymring. De digitale verktøyene har gjort sitt inntog også på dette området. Det som skjer er at Pro Pyro får en plan av pyroteknikeren til Kygo i god tid før konserten hvor det er satt sammen et opplegg med ulike type effekter som Kygo og pyroteknikeren hans ønsker å bruke under konserten. Pro Pyro legger planen inn i dataprogrammet sitt; det vil si hvilke effekter som skal benyttes i hvilken rekkefølge.
Dagene før selve konserten skal gå av stabelen, begynner den fysiske riggingen av effektene.

Fremme på stedet kobles det elektriske tennere til de ulike pyrotekniske effektene som deretter kobles til avfyringsanlegg. Avfyringsanlegget kan kommunisere kablet eller trådløst med dataprogrammet. Pyroteknikeren trykker på en knapp som løser ut den pryotekniske effekten i den rekkefølgen de er programmert. Dermed er det ikke like viktig å kjenne til låtene (viktigere på konferanser, med live.band etc). Det helt sentrale er at rekkefølgen på effektene er korrekt, og at radiokommunikasjonen med Kygos faste pyrotekniker er god. Det er nemlig han som varsler om når de ulike effektene skal fyres av.

- Vi radiokontakt på øret med Kygos faste pytotekniker. Han kjenner låtene ut og inn, og teller ned fra tre når vi skal trykke på knappen for å løse ut effektene på ulike steder under låtene. Og som sagt var det mest krevende denne gangen å synkronisere scenefyrverkeriet med fyrverkeriet som var plassert bak scenen. For at publikums opplevelse av fyrverkeriet skal bli best mulig, så må det gå av i akkurat samme tidels sekund. Og da er det viktig at radiokommunikasjonen mellom oss tre fungerer prikkfritt, sier Ole-Marius Røttingen.

- Setlisten til Kygo får vi kun minutter før konserten skal starte. Men i og med at alt er rigget i riktig rekkefølge etter planen til Kygos pyrotekniker, så spiller jo ikke dette noen rolle, sier Fredrik Røttingen.
Det var han som hadde ansvaret for å kjøre det store fyrverkeriet som var plassert på lifter bak scenen. Ole-Marius Røtting sto på scenen med Kygo, og tok seg av de mange pyrotekniske effektene under hele showet. I tillegg bruker Kygo flammer og CO2-jets fremme på scenen og oppe på vingene av scenen. Disse effektene var det Pyroteknikk.no som leverte. De hadde også med seg fire personer og en egen mann som styrte disse.

- Flammetårn og «pyroteknikk uten krutt» som CO2, konfetti og lignende er ikke underlagt de samme strenge restriksjonene som fyrverkeri. Men det er krevende effekter og bruke, sier Ole- Marius Røttingen.

Mye pyro

For Kygo bruker mye pyrotekniske effekter på showene sine. Han hadde fakler på opptil seks meter både på scenen og på taket av scenen, stjerneskudd, CO2-gass, røyk og tradisjonelt fyrverkeri både i liten og stor målestokk.

- Det som kjennetegner scenepyroen er at disse effektene ikke blir så varme som det tradisjonelle fyrverkeriet. I tillegg er produktkontrollen mye strengere, slik at de faktisk leverer det som forventes. Det vi må passe på er å sortere type effekter og farger i korrekt rekkefølge – og som sagt koordinere oppskyting både på og bak scenen, sier Ole-Marius Røttingen.

God kontroll

Å sette opp et scenepyroteknisk show er også utfordrende i forhold til at man må vite hvordan de ulike effektene fungerer. Både de ulike scenepyrotekniske effektene og fyrverkeriet er et fag i seg selv. De ulike fyrverkeritypene etterligner ofte det som finnes i naturen. For eksempel palmer, fossefall og blomster. Å sette sammen et konsept som både fungerer i forhold til fyrverkeriets utseende og form krever god kunnskap om hvordan de ulike typene vil passe sammen - eller ikke.

- Kinesiske fyrverkerifabrikker leverer fine effekter til en overkommelig pris, og derfor er det varer fra Kina som benyttes mest. Japan leverer håndlaget fyrverkeri som er veldig flott. Men dette er dyrt, sier Ole-Marius Røttingen.

Pro Pyro AS kjøper alle sine effekter fra norske importører.
- Det er nok billigere å importere direkte fra Kina. Men da har vi ikke full oversikt over hvordan de ulike elementene fungerer. Vi bruker som oftest de produktene vi kjenner fra før. Og det er også helt essensielt i forhold til å ivareta sikkerheten på en god måte. For eksempel at sikkerhetsavstander til bygningskonstruksjoner må ivaretas. Er det syv meter oppunder taket, så kan man ikke bruke flammefakler som det står går seks meter - men som faktisk går åtte meter opp. Vi må ha kunnskap om hvordan effektene opptrer i praksis, slik at sikkerheten blir ivaretatt, sier Ole-Marius Røttingen.
Etter at kvelden var over og det igjen ble stille på Koengen, var det tid for å pakke ned alt av brukte effekter og utstyr.

- Det er ingen mulighet til å ta dette neste dag. Nedriggingen av alt utstyr begynner nesten før folket har forlatt konserten. «The show must go on», sier Røttingen. Som reiste rett fra konserten for å skyte fyrverkeri i et bryllup samme kvelden.

På Kygos Facebookside kan man se en dronevideo av fyrverkeriet