Fagblad om brannvern og sikkerhet

Digital hyttekampanje

Mange nordmenn skal tilbringe ferien på hyttene sine i år. Norsk brannvernforening og Tryg forsikring planlegger derfor en digital hyttekampanje i sommer med fokus på brannsikkerhet.

Foto: Guillaume Briard/Unsplash

I en ny spørreundersøkelse gjennomført av YouGov for Norsk brannvernforening og Tryg Forsikring, svarer kun 24 prosent at de sjekker røykvarsleren hver gang hytta tas i bruk.

– En fungerende røykvarsler er den viktigste brannsikkerheten man kan ha. Skjer det noe, spesielt når man sover, så vil den varsle folk slik at de kan komme seg i sikkerhet. Har man ikke vært på hytta på en stund, kan batteriet ha gått tom for strøm uten at man vet det. Derfor er det viktig at man tester røykvarsleren hver eneste gang man kommer på hytta. Dette er spesielt viktig om det ikke har vært noen på hytta siste to ukene, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

Norsk brannvernforening og Tryg Forsikring har i mange år hatt en forebyggende kampanje rettet mot hyttefolket. Den har stort sett vært gjennomført i forbindelse med påsken. Brannvesenet i de typiske vinterhyttekommunene i Norge har vært med på laget. Da har de gått fra hytte til hytte, stått på stands, snakket med hytteforeninger og annet for å dele viktig informasjon om brannsikkerhet på hytta. I år var planene å gjøre det samme, men denne gangen med fokus på sommerhyttene.

På grunn av koronautbruddet planlegges det nå en digital kampanje. Da legger vi vekt på å være synlig blant annet i sosiale medier. I den anledning skal vi spille inn litt ulike filmsnutter med fokus på brannsikkerhet på hytta. Da vil vi legge vekt på de aller viktigste punktene, som blant annet sjekk av røykvarsler, slokkeutstyr, komfyr, gass og grill.

Det er også aktuelt å lage noen enkle konkurranser hvor man må svare på forhold knyttet til brannsikkerhet på hytta for å kunne vinne fine premier. Brannvesenet kan også delta i år, i form av å spre innholdet videre lokalt. Dette kan de gjøre gjennom egne nettsider, kommunens nettsider, lokale medier og ikke minst sine egne sosiale medier.

– Det lokale brannvesenet har en unik posisjon og er en autoritet som folk lytter til. De kjenner sitt nedslagsfelt godt, og kan legge vekt på det som er mest aktuelt hos dem. De blir derfor også denne gang en viktig bidragsyter, selv om det meste foregår digitalt, sier Søtorp.

Sist oppdatert: 03.07.2020
Publisert: 02.07.2020