Fagblad om brannvern og sikkerhet

Dramatisk rekkehusbrann

30. mai i år brant det i Stigenga borettslag på Høybråten i Oslo. To rekker med fire leiligheter i hver ble totalskadd. Manglende brannskiller på loft førte til en svært hurtig brannspredning. En person omkom i brannen.

For å forhindre ytterligere spredning av brannen, ble rekkehusene jevnet med jorden av gravemaskin. Foto: Thor Kr. Adolfsen

Brannen ved Stigenga borettslag ble meldt til brannvesenet klokka 11.10 på formiddagen 30. mai. Utrykningstiden er kort – kun fem minutter. Ifølge Oslo brann- og redningsetat tar det i Oslo i gjennomsnitt 6 minutter og 36 sekunder fra en nødtelefon besvares, til den første brannbilen er på stedet. Innsatsleder Robert Corell hadde vakt den aktuelle dagen.

– Huset var overtent da vi kom til tross for svært kort utrykningstid. Vi fikk beskjed om at det var folk i huset og måtte derfor konsentrere oss om livreddende innsats. Samtidig ble det rekvirert mer hjelp da vi forsto at dette kunne bli omfattende og farlig. Den omkomne ble funnet fire minutter etter at vi ankom, forteller Corell.

Voldsom varmeutvikling
Rekkehusbebyg-gelsen i Stigenga borettslag er oppført i 1972 uten branncellebegrensende skiller på loftet.