Fagblad om brannvern og sikkerhet

Ladevettreglene er lansert

I forkant av Brannvernuka 2021 ble Ladevettreglene lansert. Reglene er utviklet for å skape gode vaner ved lading, og presenteres på en rekke språk.

Ladevettreglene ble presentert på et felles pressemøte den 16. september. Foto: Norsk brannvernforening

Ladevett var i fokus under årets utgave av Brannvernuka, og 16. september ble Ladevettreglene lagt frem av Norsk brannvernforening, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og forsikringsselskapet If. I en hverdag hvor vi omgir oss med stadig flere ladbare artikler, med alt fra mobiler, nettbrett og klokker til ladbare verktøy, elsykler og elektriske støvsugere, er det viktig å skape gode vaner knyttet til lading.

– Aller helst bør du lade når du er våken og til stede, som i ladevettregel nummer to. Men vi vet at mange ikke klarer det. Ladevettreglene skal derfor bidra til at vi lader og bruker elektronikk og el-artikler som går på batterier på en tryggest mulig måte, sier Anders Rørvik Ellingbø, branningeniør og leder av skadeforebyggende avdeling i If.

De nye ladevettreglene lanseres som et forebyggende tiltak og består av ti enkle råd for å unngå brann i ladbare artikler i hjemmet. Den første regelen er «Lad i et rom med røykvarsler».

– Dessverre har det oppstått flere alvorlige branner på nattestid det siste året som har startet i ladeutstyr eller batteri. Dersom det begynner å brenne når vi sover, er det viktig å bli vekket av røykvarsler tidligst mulig før røyk og flammer tar overhånd, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

Et oppladbart batteri kan ta fyr av flere årsaker, oftest grunnet skade på batteriet eller feil på selve utstyret. Skader kan skyldes feil under bruk, men også fabrikasjonsfeil eller teknisk svikt. Ved harde støt eller slag kan det skje en intern kortslutning i batteriet, som igjen kan føre til brann. To av rådene er derfor å bytte ut skadet utstyr, og å stoppe lading dersom det kommer lyder, lukter eller blir unormalt varmt.

De nye ladevettreglene finnes på både bokmål, nynorsk, samisk og engelsk. I tillegg er de oversatt til 18 andre språk, blant annet polsk, pashto, urdu, somalisk og spansk.

– Mange har allerede flere av de nye ladevettreglene under huden, men vi håper og tror at disse rådene vil hjelpe folk til å lade enda tryggere i fremtiden, sier Jon Eirik Holst, seksjonssjef for elsikkerhet i DSB.