Til hovedinnhold arrow-down arrow-right arrow-right-external arrow-up bs check circle close linkedin plus search twitter

Fagblad om brannvern og sikkerhet

Mikromobilitet og brannfare

Elektriske sykler, sparkesykler og bysykler har for alvor gjort sitt inntog i norske byer de siste årene. Batterier som blir skadet kan ha økt risiko for brann ved lading.

Det kan være fristende å lade elsparkesykkelen i entreen, men Brann- og redningsetaten i Oslo kommune (BRE) anbefaler at slike ikke lades i en rømningsvei. Foto: Norsk brannvernforening

Begrepet mikromobilitet henviser til lette kjøretøy som ved hjelp av elektrisk kraft frakter en til to personer en kortere avstand. Eksempler er elsparkesykler, segway, hoverboard, elektriske skateboard og så videre. 

En pilotstudie utført av Transportøkonomisk institutt i 2019 viser at elsparkesykkelen i stor grad erstatter gange og kollektivtrafikk. Økningen i salget av elsparkesykler i Norge har eksplodert de siste årene. I første halvår 2021 ble det ifølge Stiftelsen Elektronikkbransjen solgt 205.000 el­­sparkesykler i Norge – en dobling sammenlignet med første halvår 2020. Dette er altså private elsparkesykler, som kommer i tillegg til utleie­versjonene som florerer i norske byer. Den siste tiden har det vært rapportert flere branner i elsparkesykler som står til lading. 

Kommet for å bli
Både elbiler, elsykler og elsparkesykler bruker litium-ionbatterier. De er fordelaktige fordi de har høy energitetthet, veier lite, tåler høy belastning og har lang brukstid. Hvis batteriet blir skadet, for eksempel utsatt for støt eller slag, øker risikoen for at det kan oppstå brann når sykkelen står til lading. Mikromobilitet har kommet for å bli, og dermed øker risikoen for flere slike branner. 

– Vårt viktigste råd er å behandle elsparkesykler slik at de ikke blir utsatt for støt og slag. Hvis det skjer kan det starte en prosess i batteriene som igjen kan føre til at de tar fyr. Når en slik brann først har oppstått, kan det føre til kraftig røyk­utvikling, og den kan være vanskelig å slokke, sier kommunikasjonssjef Sigurd Folgerø Dalen i Brann- og redningsetaten i Oslo kommune (BRE).

De har allerede rykket ut til flere branner i elsparkesykler.

– Elsparkesykler er gjerne lette og enkle å flytte på. Derfor kan det være fristende å ta dem med innendørs for å lade dem, fordi man er redd for at de skal bli stjålet hvis de blir stående utendørs. Da er det viktig å tenke gjennom hvor de plasseres, understreker han.

Trygg lading
Som for all lading av litium-ionbatterier anbefaler BRE at du er våken og til stede under lading.

– I tillegg anbefaler vi at du ikke lader en el­­sparkesykkel i en rømningsvei, som for eksempel entreen. Hvis du må lade innendørs, bør sykkelen plasseres i et rom hvor det ikke er så mye annet brennbart materiale rundt, og hvor det finnes en røykvarsler i taket. Da vil du bli varslet i startfasen av en brann, slik at du kan ta med deg sykkelen ut i friluft. Sykkelen vil fortsette å ryke og brenne helt til den blir dynket i vann, forklarer han.

Badet kan være et smart alternativ for lading, så et tips kan være å investere i en røykvarsler der.

– Mange har fliser på badegulvet, eller til og med badekar hvor sykkelen kan plasseres. På badet har man jo også vann tilgjengelig, slik at man kanskje kan slokke brannen selv før den rekker å utvikle seg, sier han.

 

BRE har rykket ut for å slokke flere branner i elsparkesykler de siste årene. Foto: BRE

Risikovurdering
Entra er et av Norges største eiendomsselskaper, og utvikler, leier ut og forvalter kontorlokaler i landets største byer. De har også merket økt bruk av elektriske fremkomstmidler blant leietakerne de siste årene.

– Det gjelder først og fremst elsparkesykler, som stadig flere bruker for å komme seg til og fra jobb, og utfordringen når det kommer til brannsikkerhet er den samme for alle fremkomstmidler med litium-ionbatterier, sier leder for kundeservice og driftsstøtte i Entra, Henning Stalsberg.

I nybyggprosjekter tar Entra med seg problemstillingen knyttet til lading inn i planleggingen.

– I alle nye bygg er det krav om sykkelparkeringsområder. Vi legger til rette for lading av batterier til elsykler i brannsikre og låsbare skap, sier han.

Hvis det er nødvendig med ekstra tiltak, blir dette inkludert i brannstrategi-konseptet fra brannrådgiveren.

– Det viktigste for oss er at det gjøres en risikovurdering. Eksempelvis i bygg med kun én leietaker gjennomfører vi risikovurderingen sammen med leietakeren, forteller han.

Uten tiltak for trygg lading i sykkelparkeringsområdet kan fristelsen til å ta med elsykkel eller elsparkesykkel til kontoret for å lades der bli stor.

– Det ønsker vi definitivt ikke, derfor er vi opptatt av å legge til rette for trygg lading i egnede områder. Vi har et stort fokus på brannvern og HMS, og dette er et tema som er naturlig for oss å ta med inn i vurderinger av brannkonsepter, slik at lading kan foregå så sikkert som overhodet mulig, fastslår Stalsberg.

 

 

Sist oppdatert: 25.01.2022
Publisert: 17.12.2021