Fagblad om brannvern og sikkerhet

Ny standard på vei

En ny standard for bygg kan være klar i løpet av høsten. Det dreier seg om NS 3962 «Brannsikkerhet – kontroll av produksjonsunderlag og utførelse».

I 2017 utgjorde summen av byggefeil omlag 17 milliarder kroner. Foto: Unsplash

Den nye standarden har som hovedformål å bidra til at utførelse av brannsikkerheten i byggverk skjer i samsvar med brannkonseptet. Kontroll av produksjonsunderlag og utførelse vil dessuten kunne redusere antall byggefeil. Disse beløper seg til astronomiske summer hvert år. I 2017 utgjorde summen av byggefeil cirka 17 milliarder kroner.

Bruk av standarden forutsetter at det foreligger et brannkonsept og at produksjons­underlag som for eksempel arbeidstegninger, produktspesifikasjoner og montasjeanvisninger, er tilgjengelig for kontroll.

– Vi både tror og håper at standarden vil føre til færre branntekniske byggefeil. Å gjøre ting riktig første gang er god økonomi, mens å rette opp feil i etterkant er kostbart, påpeker Jarl Tonning.

Han leder arbeidsgruppen som utarbeider innholdet i den nye standarden. Ifølge Tonning håper arbeidsgruppen å få sitt forslag til ny standard ut på en høringsrunde i slutten av juni. Dersom forslaget får gjennomslag, vil den nye standarden kunne være virksom i løpet av september eller oktober i år.

Skrevet av: Sturle Hagen
Sist oppdatert: 13.06.2022