Brannvernuka

Brannvernuka i uke 38

Hvert år arrangeres Brannvernuka i uke 38. Det er ikke tilfeldig at Brannvernuka arrangeres om høsten: Da går vi inn i den årstiden der antall boligbranner vanligvis øker. Folk trenger en påminnelse om brannsikkerhet før vi skrur på varme og belysning, tenner levende lys og fyrer i ovnen.

Hvis det skulle begynne å brenne, gjelder det å gjøre de riktige tingene raskt og i riktig rekkefølge. All erfaring viser at det nytter å øve. Mange liv og store verdier har blitt reddet fra brann fordi de involverte hadde trent på hvordan de skulle opptre. Med Brannvernuka håper vi å inspirere til økt hyppighet av og bedre kvalitet på brannøvelser på arbeidsplasser, i barnehager, skoler, institusjoner og ute i de tusen hjem.

Ha brannøvelse hjemme!

Vi håper alle vil bli med og ha brannøvelse hjemme i Brannvernuka. De fleste av oss har vært med på brannøvelser på jobb eller skole. Men det er boligbranner som krever flest menneskeliv, derfor er det viktig å ha brannøvelse hjemme. Hva en brannøvelse bør inneholde, kan variere etter livssituasjon og boforhold.

Meld deg på Facebook-arrangementet "Ha brannøvelse hjemme" her!

Les hvordan en brannøvelse kan gjennomføres her: brannvernforeningen.no/brannovelse

Livesending lørdag 19. september

Bli med på Åpen brannstasjon - Digitalt! Lørdag 19. september blir det livesending på Facebook og YouTube med innslag fra brannstasjoner rundt om i Norge. God og lærerik underholdning for både store og små.

Åpen brannstasjon

Åpen brannstasjon har vært et fast innslag i Brannvernuka i mange år. Årlig gjennomføres det åpen dag på rundt 350 brannstasjoner i Norge, og på et vanlig år samler arrangementet 250.000 besøkende på landsbasis. På Åpen brannstasjon er konkurranser, slokkedemonstrasjoner og brannbiler noe av det de besøkende kan oppleve, og mange steder får barna også hilse på Brannbamsen Bjørnis.

På grunn av koronasituasjonen vil det ikke arrangeres Åpen brannstasjon på tradisjonelt vis i 2020.

Brannvernuka ble startet av Norsk brannvernforening og arrangeres i år sammen med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og landets brannvesen.