Brannvernuka 2019

Brannvernforeningen, If Skadeforsikring, DSB og brannvesen over hele landet inviterer til åpen brannstasjon i anledning den årlige Brannvernuka.

Åpen brannstasjon

Oversikt over brannstasjoner som inviterer til åpen dag, finnes på www.if.no/åpenbrannstasjon

Helt siden 2002 har vi hatt gleden av å invitere små og store brannvernere til åpen dag på brannstasjoner landet rundt. I september 2018 hadde vi over 250 000 barn og voksne på besøk på 360 åpne brannstasjoner fra Mandal i sør til Longyearbyen i nord. På brannstasjonene er det spennende og lærerike aktiviteter for ulike aldersgrupper.

Det er ikke tilfeldig at Brannvernuka arrangeres om høsten: Da går vi inn i den årstiden der antall boligbranner vanligvis øker. Folk trenger en påminnelse om brannsikkerhet før vi skrur på varme og belysning, tenner levende lys og fyrer i ovnen.

Hvis det skulle begynne å brenne, gjelder det å gjøre de riktige tingene raskt og i riktig rekkefølge. Derfor har vi brannøvelser som et hovedtema for Brannvernuka. All erfaring viser at det nytter å øve. Mange liv og store verdier har blitt reddet fra brann fordi de involverte hadde trent på hvordan de skulle opptre. Med Brannvernuka håper vi å inspirere til økt hyppighet av og bedre kvalitet på brannøvelser på arbeidsplasser, i barnehager, skoler, institusjoner og ute i de tusen hjem.