Brannvernuka 2021

Årets Brannvernuke er i uke 38, fra 20. - 26. september. I år vil vi blant annet sette fokus på ladevett, og arrangere stolpejakt med brannvern i fokus.

Ladevettreglene

Ladevettreglene er lansert, her finner du de!

Stolpejakt

Under årets utgave av Brannvernuka vil det bli arrangert brannvernstolpejakt på 19 utvalgte steder i landet, et sted i hvert fylke basert på den gamle fylkesinndelingen. Informasjon om hvilke lokasjoner dette gjelder, og hvordan brannvernstolpejakten fungerer, finner du her!

Ha brannøvelse hjemme!

Vi håper alle vil bli med og ha brannøvelse hjemme i Brannvernuka. De fleste av oss har vært med på brannøvelser på jobb eller skole. Men det er boligbranner som krever flest menneskeliv, derfor er det viktig å ha brannøvelse hjemme. Hva en brannøvelse bør inneholde, kan variere etter livssituasjon og boforhold.

Les hvordan en brannøvelse kan gjennomføres her: brannvernforeningen.no/brannovelse

Åpen brannstasjon

Åpen brannstasjon har vært et fast innslag i Brannvernuka i mange år. Årlig gjennomføres det åpen dag på rundt 350 brannstasjoner i Norge, og på et vanlig år samler arrangementet 250.000 besøkende på landsbasis. På Åpen brannstasjon er konkurranser, slokkedemonstrasjoner og brannbiler noe av det de besøkende kan oppleve.

På grunn av koronasituasjonen og lokale restriksjoner planlegges det ikke for Åpen brannstasjon på tradisjonelt vis i 2021. I enkelte kommuner, hvor den lokale situasjonen tillater det, vil brannvesenet likevel kunne invitere store og små på besøk. For å finne ut om det blir Åpen brannstasjon der du bor kan du sjekke kommunens nettsider, eller ta kontakt med ditt lokale brannvesen.

Brannvernuka ble startet av Norsk brannvernforening og arrangeres i år sammen med forsikringsselskapet IfDirektoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og landets brannvesen.

Brannvernuka i uke 38

Hvert år arrangeres Brannvernuka i uke 38. Det er ikke tilfeldig at Brannvernuka arrangeres om høsten: Da går vi inn i den årstiden der antall boligbranner vanligvis øker. Folk trenger en påminnelse om brannsikkerhet før vi skrur på varme og belysning, tenner levende lys og fyrer i ovnen.

Hvis det skulle begynne å brenne, gjelder det å gjøre de riktige tingene raskt og i riktig rekkefølge. All erfaring viser at det nytter å øve. Mange liv og store verdier har blitt reddet fra brann fordi de involverte hadde trent på hvordan de skulle opptre. Med Brannvernuka håper vi å inspirere til økt hyppighet av og bedre kvalitet på brannøvelser på arbeidsplasser, i barnehager, skoler, institusjoner og ute i de tusen hjem.