Brannvernuka 2020

Åpen brannstasjon?

Det blir nasjonal brannvernuke i uke 38 også i år, men på grunn av koronasituasjonen er det usikkert om det blir åpen brannstasjon som normalt.

Vi jobber med et alternativt opplegg, og vil tilrettelegge for stort engasjement og kreativitet rundt forebyggende aktiviteter lokalt gjennom brannvesenet, hos barnehager, skoler og andre. Mer informasjon kommer snart!

Helt siden 2002 har vi hatt gleden av å invitere små og store brannvernere til åpen dag på brannstasjoner landet rundt. I september 2019 hadde vi over 250 000 barn og voksne på besøk på 360 åpne brannstasjoner fra sør til nord. På brannstasjonene er det spennende og lærerike aktiviteter for ulike aldersgrupper.

Det er ikke tilfeldig at Brannvernuka arrangeres om høsten: Da går vi inn i den årstiden der antall boligbranner vanligvis øker. Folk trenger en påminnelse om brannsikkerhet før vi skrur på varme og belysning, tenner levende lys og fyrer i ovnen.

Hvis det skulle begynne å brenne, gjelder det å gjøre de riktige tingene raskt og i riktig rekkefølge. All erfaring viser at det nytter å øve. Mange liv og store verdier har blitt reddet fra brann fordi de involverte hadde trent på hvordan de skulle opptre. Med Brannvernuka håper vi å inspirere til økt hyppighet av og bedre kvalitet på brannøvelser på arbeidsplasser, i barnehager, skoler, institusjoner og ute i de tusen hjem.