Brannøvelse i hjemmet

Øvelse gjør mester! Vi anbefaler alle å ha brannøvelse hjemme 1-2 ganger i året. Slik øker du sjansen for å gjøre de riktige tingene i riktig rekkefølge hvis det brenner.

De fleste av oss har vært med i brannøvelser på jobb eller skole. Men det er som regel hjemme vi oppholder oss mest, og det er der vi som oftest sover. Samtidig vet vi at de fleste dødsbranner skjer i boliger. Derfor bør vi selvfølgelig øve også der vi bor, slik at vi blir tryggere på hvordan vi skal opptre hvis det brenner. Hva en brannøvelse bør inneholde, kan variere etter livssituasjon og boforhold.

Bor du alene?

Den enkleste form for brannøvelse er at du skriver ned for deg selv hva du skal gjøre ved brann. Tenk gjennom hvilke rømningsmuligheter du har, hvor du har plassert slokkeutstyret og om du har behov for å varsle andre enn brannvesenet. Forestill deg hva du vil gjøre ved ulike scenarier: Hva om det begynner å brenne om natta? Hva om det brenner på kjøkkenet? Hva om gangen er full av røyk?

Sammen uten barn?

Bor du sammen med noen, bør dere ta det et steg lenger enn bare å tenke på opptreden ved brann. Sett dere ned og snakk om det. Avtal hvem som gjør hva: Hvem varsler hvem? Hvem forsøker eventuelt å slokke? Hvor skal dere møtes på utsiden?

Familie med barn?

Har dere barn, bør dere i tillegg til å avtale hvem som skal gjøre hva, trene på hva dere skal gjøre i ulike situasjoner. Prøv ut forskjellige rømningsveier. Hvem hjelper hvilke barn? Hvem bør gå først, og hvem sist? Hva er familiens trygge møteplass på utsiden av huset?

Eldre og personer med nedsatt funksjonsevne?

Eldre og personer med nedsatt funksjonsevne bør vurdere egne rømningsmuligheter i samråd med noen man stoler på, enten det er pårørende, hjemmesykepleier eller hjemmetjeneste. Se til at det tilrettelegges for rask rømning til et trygt sted.

Om du bor i enebolig, rekkehus, bygård eller blokk har også mye å si for hvordan en brannøvelse bør være. Bor du i enebolig eller rekkehus, er hovedregelen alltid at du skal komme deg ut i sikkerhet ved brann. Bor du i bygård eller blokk, må du ta høyde for at det er tryggere å bli i leiligheten hvis korridoren eller trapperommet er fylt av røyk.