Brannsikker julebelysning

I desember pynter vi boligene våre med elektrisk julebelysning, noen både inne og ute. Dette kan være pent å se på, men medfører økt brannrisiko om vi ikke tar forholdsregler.

Foto: Bigstock

De fleste har juletre med lyslenker. Disse er blitt bedre med årene, men de som har gamle lys bør passe ekstra på. Slå av lyslenker, elektriske lysestaker og julestjerner om natten og når du reiser bort. Lyslenker består av mange små lamper. Hvis en eller flere lamper slutter å virke, er lenken koblet slik at resten lyser, men med økt styrke. Lampene kan da bli for varme og føre til at julepynt eller annet brennbart materiale i nærheten tar fyr.

Skift lyspærer ved ujevnt lys

I elektriske lysestaker med flere lyspærer, som for eksempel adventsstaker, er lampene vanligvis koblet slik at alle slukker hvis en lampe slutter å virke. Hvis lampene lyser med ujevn lysstyrke kan noen av lampene bli for varme. Skift ut lyspærene hvis de lyser med forskjellig styrke.

Utendørs

Skal du pynte med lys ute, må du bruke belysning som er egnet for utendørs bruk. La aldri ledningen gå over dørterskelen eller gjennom vinduet. Der kan den komme i klem og bli skadet. Bruk kun skjøteledninger som er laget for utendørs bruk. Disse skal kun plugges inn i utekontakter som er montert av en elektroinstallatør.

Spar miljø og penger

Du kan spare strøm ved å bytte til LED-belysning og tidsstyring. Julelys bør i det minste være CE-merket uten at dette nødvendigvis sier noe om kvaliteten på produktet. Sjekk også at du har valgt riktig CE-merke.

Kilder: DSB og NELFO