Vær forsiktig med levende lys

Advent, jule- og nyttårsfeiring bidrar til at bruken av levende lys går kraftig opp i desember. Levende lys skaper kos og stemning, men bidrar også til økt brannfare.

Foto: Vichni/Shutterstock

Bruk av åpen ild, for eksempel levende lys, er en av de mest vanlige årsakene til branner i bolig. Regel nummer en er derfor å aldri gå fra levende lys. Den som tenner lyset bør ha ansvar for å slukke det.

Ellers bør du unngå brannfarlig julepynt. Levende lys og brennbare materialer er en farlig kombinasjon. Mose, drivved, kviter, kongler og andre tørre naturmaterialer tar fort fyr og brenner godt. Lag derfor aldri dekorasjoner der slike materialer settes i nærheten av levende lys.

Velg brannsikkert underlag. Sørg for at stearinlys står støtt og på materialer som ikke kan ta fyr. Brannsikre materialer kan for eksempel være metall, porselen, sand eller stein. Sett aldri tente lys direkte på duk, treplater eller annet underlag som kan begynne å brenne.

Hvis du skal tenne flere lys, sørg for at de ikke står for tett. Lys som plasseres nær hverandre kan smelte og ta fyr. Det gjelder også telys. Lykter, glass og figurer som skal huse tente lys må ha god lufting. Ellers kan stearinen bli for varm og ta fyr. Telys bør ha god kvalitet. Billige telys kan inneholde mye parafinvoks eller palmeolje som øker faren for oppflamming.

Ikke tenn levende lys i nærheten av trekk. Lys kan brenne fortere ned på grunn av trekk eller feil ved lyset. Sørg for å ha god avstand fra lysets flamme til brennbare materialer som for eksempel gardiner og tremateriale.

Husk at LED-lys kan være et godt alternativ til levende lys med tanke på brannsikkerhet.

Kilder: DSB og Norsk brannvernforening