Kurs i handel med fyrverkeri, Kristiansand

I handelsvirksomheter som har tillatelse til å selge publikumstilgjengelig fyrverkeri skal det være en ansvarlig for salget. Vedkommende må gjennomføre Brannvernforeningens kurs for handel med fyrverkeri.

Målgruppe

Det skal alltid være en med sertifikat til stede ved salget av fyrverkeri. Mange utsalgssteder har derfor én eller flere stedfortredere med sertifikat i tillegg til den som er hovedansvarlig for salget.

Kursinnhold

På kurset er det en grundig gjennomgang av regelverket knyttet til salg og lagring av publikumstilgjengelig fyrverkeri. Du får lære hvordan du skal lage en risikoanalyse i forbindelse med salg og lagring av fyrverkeriartikler. Videre inneholder kurset informasjon om sikker bruk av fyrverkeri, hvordan du skal søke om salgstillatelse, og om brannvesenet sitt tilsyn med utsalgsstedene.

Kurset avsluttes med en eksamen. Etter bestått eksamen blir du sertifisert som «særskilt utpekt person». Det er 18-årsgrense for håndtering av fyrverkeri i kategori 2 og 3, og du må være over 18 år for å bli sertifisert.

Har du sertifikat som utløp 31.12.2018, må du resertifisere deg. Dette kan gjøres ved å ta vårt e-læringskurs, som du finner på nettsiden vår. Du kan også velge å ta et av våre ordinære forhandlerkurs.

Salgsbetingelser

Faktura blir utsendt i august/september med betalingsfrist 1. oktober. Ved påmelding etter 1. oktober blir faktura utstedt ved kjøp. Frist for avmelding er 14 dager før kursstart. Avmelding skal skje skriftlig. Ved avbestilling senere enn 14 dager før kurset arrangeres eller ved uteblivelse, belastes full deltakeravgift. Er du forhindret i å delta kan plassen benyttes av en kollega. Norsk brannvernforening tar forbehold om endringer i programmet. Sertifikat blir ikke utstedt før faktura er bekreftet betalt i vårt system.

Sluttest

Eksamen består av flervalgsoppgaver og gjennomføres på 30 minutter.