Hyttebrann på nært hold

Nordmenn strømmer til hyttene sine i påsken, og dermed stiger også risikoen for brann. En ny undersøkelse fra Norsk brannvernforening og Tryg Forsikring viser at mer enn 30.000 hytteeiere i Norge har opplevd brann på nært hold siste tiår, enten i egen hytte, eller på hyttefeltet man er en del av.

Foto: Thor Kr. Adolfsen, Norsk brannvernforening

- Brannsikkerhet er ekstra viktig på hytta, siden det kan ta lang tid for det lokale brannvesenet å rekke fram. På hytta må du selv være forberedt på å slokke en eventuell brann, sier Ole Irgens i Tryg Forsikring.

Undersøkelsen gjort av Norsk brannvernforening i samarbeid med Tryg viser at 7,5 prosent av norske hytteeiere har opplevd brann i egen hytte eller i feltet der hytta ligger siste 10 år. Dette innebærer at over 30.000 hytteeiere har opplevd brann på nært hold i denne perioden.

- Vi ser at mange branner oppstår i forbindelse med bruk av ildsted, samt håndtering av aske fra ildstedet. I vår undersøkelse svarer nær halvparten at de kaster askeavfallet i naturen, i søppelet eller andre steder. 52 prosent sier at de kaster askeavfallet i ildfast beholder, og dette er den måten vi anbefaler å håndtere asken på, sier Tor Erik Skaar i Brannvernforeningen. Han påpeker at en glo kan leve i flere døgn i en askehaug.

- Dette er det mange som ikke tar på alvor, noe som gjenspeiles i brannårsakstatistikken, sier Skaar.

Både Tryg og Brannvernforeningen oppfordrer norske hytteeiere til å være ekstra påpasselige med brannsikkerheten på hytta.

- Røykvarslere som virker og rikelig med slokkeutstyr er viktige tiltak for at hytteeiere skal stå best mulig rustet til å håndtere et branntilløp på egen hånd, sier Ole Irgens i Tryg.

Tall fra Finans Norge viser at det brant i underkant av 1000 hytter i 2015. Samlete utbetalinger etter branner i hytter og fritidshus var 260 millioner kroner.

Tor Erik Skaar

tes@brannvernforeningen.no