Medieklipp 20. mars

Testing av brannfaren i elbiler, toalettbrann for andre gang på to uker ved videregående skole i Knarvik og brann i kjøkkenblender er blant dagens nettsaker.

Nye tester av brannfaren i elbiler gjennomført av SP Fire Research på oppdrag fra DSB, viser at batterier som knuses i en kollisjon kan føre til brann. Ytre varmekilder, derimot, vil vanskelig kunne starte brann i elbilenes batteri. Det er derfor rimelig å anta at elbiler parkert i garasjeanlegg ikke representerer en høyere risiko for brann sammenliknet med konvensjonelle biler, melder DSB på sin nettside.

For andre gang på to uker var det nok en toalettbrann ved Knarvik videregående skole i går. - Det er rart om det skulle begynne å brenne der uten at noen har tent på. En papirdispenser er jo ikke selvantennende, så det er ikke usannsynlig at brannen er påsatt, sier politiets operasjonsleder Lars Geitle til Avisa Nordhordland.

En kjøkkenblender tok fyr da elleve år gamle Odin kom alene hjem fra skolen i forrige uke. Odin forsøkte å slokke brannen med en brannslokkeapparat. Etter hvert fikk han hjelp fra en nabo, og branntilløpet ble stanset. - I denne situasjonen synes jeg 11-åringen har gjort alt riktig. Vi snakker stadig vekk med barn på skolen om hvordan de skal opptre under en brann. Vi oppfordrer dem til å forsøke å slukke om de føler seg sikker i situasjonen. Er det en større brann eller røyk i rommet, er det viktig å komme seg ut av boligen og varsle brannvesenet, sier branninspektør Daniel Antonsen i Follo brannvesen til Østlandets Blad.