Medieklipp 21. april

Ny gårdsbrann med tap av dyreliv, kostbar Asko-brann og rosa brannbil i Hurum. Les mer om dagens nettsaker.

Nok en tragisk gårdsbrann

Over 40 kyr har brent inne i en fjøsbrann på Lesja i dag. Da brannalarmen gikk like før klokka 09, rykket alle nødetater ut. Brannvesenet prøvde å få kontroll på brannen, men fjøset lot seg ikke redde. Brannvesenets innsatsleder Haakon Bolstad bekrefter at det var mellom 40 og 50 kyr inne i låven. - Men det var umulig å berge dyrene ut. Det var ingen som kunne ta seg inn i den overtente bygningen, sier Bolstad til Gudbrandsdølen Dagningen.

Asko-brannen kostet 200 millioner kroner

Storbrannen i varelageret til Asko i Vestby gjorde skader for rundt 100 millioner kroner, i tillegg til tapte varer til en verdi av 100 millioner. Brannen startet i 17-tiden fredag 7. april da det begynte å brenne i en truck, og den rammet fryselageret til dagligvaregrossisten. Brannen ble komplisert av risikoen i forbindelse med ammoniakk fra fryselageret og solceller på taket til lageret, som regnes for å være Norges største, skriver Aftenposten.

Rosa brannbil i Hurum

For å synliggjøre den økte kreftrisikoen som følger med å jobbe i brannvesenet, har Hurum fått malt sin nye brannbil rosa. - Mer enn åtte av ti som dør på grunn av sin jobb, dør av kreft. Ett av yrkene som gir høy risiko for kreft er brannslukkeryrket. Brannrøyken blir stadig mer giftig, blant annet fordi det brukes mer bygningsmaterialer med kjemikalier. Brannmenn springer inn der andre springer ut og eksponeres for en cocktail av disse kreftfremkallende stoffene, sa generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen da den nye brannbilen ble presentert torsdag. Mer om saken på VG.no.