Tunnelsikkerhet - et høyaktuelt tema

Tunnelsikkerhet er et sentralt tema under Brannvernkonferansen 2017 som arrangeres i The Qube, Gardermoen 24. og 25. april.

-Brannen i Fjærlandstunnelen i Sogn og Fjordane sent 2. påskedag viser med all tydelighet at brannsikkerhet i tunneler er et høyaktuelt tema, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Det var en feie- og spylebil som tok fyr under rengjøring av den drøyt 6 kilometer lange Fjærlandstunnelen mellom Jølster og Fjærland mandag kveld. I alt 13 personer ble sendt til sykehus med lettere røykskader i forbindelse med brannen.

-Det har vært flere dramatiske branner i norske vegtunneler de senere årene. Flaks, tilfeldigheter og snarrådig innsats fra trafikanter og brannvesen har gjort at ingen har mistet livet, påpeker Søtorp.

Er brannvesenet i stand til å utøve effektiv rednings- og slokkeinnsats ved tunnelbranner? Dette er et av spørsmålene som stilles på årets brannvernkonferanse. Statens vegvesen vil dessuten redegjøre for hvordan det går med den tekniske oppgraderingen av i alt 450 tunneler på riks- og fylkesvegnettet.

-Brannvernkonferansen 2017 byr på et variert program med stor faglig spennvidde. Det er fortsatt noen plasser igjen og mulighet til å melde seg på, opplyser Søtorp.