Medieklipp 18. mai

Limtre som tåler brann, daglig leder dømt til betinget fengsel for dødsbrann og brann på 3 ulike asylmottak i Sverige er saker du kan lese om i dagens medieklipp.

Limtre tåler brann
En ny test viser at limtrekonstruksjoner kan dimensjoneres til å opprettholde sin bæreevne gjennom et fullstendig brannforløp. Dette åpner i større grad for bruk av limtre i høye bygg.

Testen er utført av utført av SP Fire Research i Trondheim. Det er Norske Limtreprodusenters Forening rådgiverselskapet Sweco som står bak oppdraget.

Resultatet av testen viser at limtresøyler med grove dimensjoner overlevde en ISO-brann i 90 minutter.  -Trevirket som ligger innenfor forkullingslaget forblir intakt, og kan dimensjoneres slik at det holder bygget oppe etter at brannen er over, sier Rune Abrahamsen i Limtreforeningen til Fremtidens byggenæring.

Dømt for dødsbrann
Daglig leder ved Trondheim Bil-Demontering er dømt til betinget fengsel og bot etter at en person omkom i en brann ved anlegget for to år siden.

Retten mener at helt grunnleggende krav til forsvarlig drift var tilsidesatt på en måte som gjør at forholdet kan karakteriseres som klanderverdig og grovt uaktsomt. - Brudd på plikten til å føre systematisk HMS-arbeid har fått fatale konsekvenser, heter det i dommen fra Sør-Trøndelag tingrett i følge Trønderbladet.

Flere asylmottakbranner i Sverige
Totalt er 300 personer evakuert etter brann i tre ulike asylmottak sør i Sverige. Ingen personer skal ha kommet til skade. Alle brannene etterforskes som mordbrann. Den største brannen er i et gammelt trehus ved et asylmottak i Växjö, hvor 200 personer måtte evakueres, skriver Dagsavisen.