Ny taktikkbok for brannbefal

Taktikkboken er tittelen på en ny norsk håndbok for utrykningsledere og annet brannbefal. Boken finnes fra før i en svensk utgave og gir en innføring i systematisk ledelse av slokkeinnsatser mot bygningsbranner.

- Norske brannvesen har lenge etterspurt en tilsvarende håndbok på norsk som tar for seg de taktiske sidene ved slokking av ulike typer bygningsbranner. Nå er den endelig her, sier seniorrådgiver og forlagsansvarlig Thor Kr. Adolfsen i Norsk brannvernforening.

Taktikkboken er ført i pennen av svenskene Magnus Mattson og Linus Eriksson og oversatt til norsk av Lars Brenden, mangeårig utrykningsleder ved Oslo brann- og redningsetat. Boken beskriver trinnvise prosedyrer for planlegging og gjennomføring av slokkeinnsatser. Den tar for seg utrykningslederens syv viktigste beslutninger basert på en modell for scenariobasert beslutningstaking.

- Håndboken inngår som en del av pensum på Norges brannskole. Sistnevnte står også bak utgivelsen sammen med Brannvernforeningen. Innholdet danner dessuten grunnlag for interne kurs ved flere av landets brannvesen, opplyser Adolfsen.

Taktikkboken er på 136 sider og kan kjøpes i nettbutikken til Norsk brannvernforening. Med boken får du også tilgang til mer enn 600 lysark som snart kan lastes ned via Brannvernforeningens nettsider.

Sist oppdatert: 23.08.2017
Publisert: 23.08.2017