Medieklipp 13. september

Kvinne tiltalt for mordbrannforsøk, brennende madrass kastet ut vinduet og alvorlige feil ved LED-lamper er saker i dagens medieklipp.

Kvinne tiltalt for mordbrannforsøk

To år etter at to påsatte branner i Meland kommune skapte frykt, er en 31 år gammel kvinne tiltalt etter den såkalte mordbrannparagrafen. Strafferammen er fengsel fra to til inntil 21 års fengsel. – Hun benekter enhver befatning med brannene, sier forsvarer Amund Bjørnsen. Det var natt til søndag 6. september i 2015 at to bolighus i Galtnesvegen og i Mjåtveitflaten i Meland kommune nord for Bergen ble påtent. I det ene huset lå fem personer og sov da det begynte å brenne ved 0030-tiden om natten. Ifølge tiltalen skal kvinnen ha tent på et bosspann som sto inntil husveggen, slik at det oppsto brann i kledningen på huset, melder Bergensavisen

Kastet brennende madrass ut vinduet

Sent tirsdag kveld oppsto det et branntilløp i en bolig på Nordlandet i Kristiansund. Brannvesen, politi og ambulanse rykket ut og én person ble sjekket av helsepersonell på stedet. Vedkommede skal ikke ha blitt skadet. Årsaken var at en madrass hadde tatt fyr. - Det hadde oppstått et branntilløp i en madrass. Denne madrassen ble kastet ut av et vindu, opplyser operasjonsleder Jon Stavaas.  Dette forhindret sannsynligvis at brannen spredde seg inne i huset. - Vi oppretter sak for å undersøke dette, og vi skal foreta avhør, sier Stavaas. Årsaken til at madrassen hadde tatt fyr er ikke kjent, ifølge Tidens Krav.

Alvorlige feil ved LED-lamper

Europeiske myndigheter fra totalt 17 medlemsland, har gjennomført et felles markedskontrollprosjekt som har vurdert hvordan LED flomlys/arbeidslys oppfyller EU-kravene. Det ble plukket ut fem LED flomlys/arbeidslamper som omsettes på det norske markedet til markedskontrollen. Av disse viser resultatet at fire av fem etter DSBs vurdering har alvorlige avvik fra både de elektriske sikkerhetskravene og EMC. DSB følger opp de aktuelle markedsaktørene og har varslet omsetningsforbud for fire av produktene. At så mange som 47 prosent av LED-lampene som ble testet ble trukket tilbake fra det europeiske markedet indikerer at produsenter og importører ikke har tatt den europeiske lovgivningen til følge før de har plassert LED-lampene i det europeiske markedet. Det er bare ti prosent av produktene som tilfredsstilte produktkravene, ifølge DSB.