Medieklipp 12. oktober

Brannsjef nekter å betale for nødnett, ny advarsel mot brannfarlige varmtvannsberedere og mangelfull sikkerhet ved norsk atomreaktor er saker du kan lese om i dagens medieklipp.

Brannsjef nekter å betale for nødnett

Brannmannskapene i Osen kommune har så store problemer med nødnettet at brannsjefen ikke har betalt nødnettabonnement de siste seks månedene. Onsdag meldte NRK at 11 kommuner i Norge har store problemer med dekninga selv om nødnettet ble utbedret over hele landet i 2015. – Vi betaler ikke for nødnett vi ikke har, sier brannsjef Håvard Bye i Brannvesenet Midt. Han har ansvar for åtte kommuner i Trøndelag. De sliter med at nødnettet ikke har dekning på brannstasjonen i Inderøy. Det er heller ikke dekning på deler av Namsos brannstasjon. Men verst er situasjonen i Osen. Derfor er ikke nødnettabonnementet betalt de siste seks månedene skriver NRK Trøndelag.

Ny advarsel mot brannfarlige beredere

Etter to nye branner advares det igjen mot brannfarlige varmtvannsberedere fra OSO Hotwaters superserie. Forrige uke meldte politiet i Finnmark om to alvorlige branner som hadde oppstått i varmtvannsberedere fra Oso Hotwater, i et innlegg på Facebook. – Det er tilfeldig at ingen har omkommet i de to brannene vi har hatt her, sier Steinar Aas Andersen ved lensmannskontoret i Alta i pressemeldingen. Feilen i VVS-beredere fra Oso Hotwater har vært kjent i flere år og forårsaket flere branner, og tragisk nok, en dødsbrann i Harstad i 2016, skriver Vi i villa.

Mangelfull sikkerhet ved atomrektor

nternasjonale sikkerhetsregler brytes ved atomreaktoren på Kjeller, ifølge en ny rapport. – Det er alarmerende, sier Bellonas Nils Bøhmer. Det er Det internasjonale atomenergibyrået IAEA som beskriver forholdene ved forskningsreaktoren på Kjeller som mangelfulle. Byrået har i en uke gjennomført en omfattende undersøkelse av atomreaktoren, den ble avsluttet onsdag denne uken. Bellonas daglige leder sier de mest alvorlige punktene i rapporten er at IFE bryter de internasjonale sikkerhetsstandardene på en rekke punkter. At rapporten også inneholder kritikk mot manglende brannsikkerhet og mangler ved alarm- og kontrollsystemer liker Bøhmer svært dårlig, ifølge NRK.