Medieklipp 14. november

Mann tiltalt for mordbrann i Bergen, LED-lyspærer tar fullstendig over markedet og knallhard kritikk til Scandinavian Star-gransking i høring på Stortinget. Dette er saker i dagens medieklipp.

Mann tiltalt for mordbrann i Bergen

Denne uken står en 52 år gammel mann tiltalt for mordbrann i Bergen tingrett. Det var natt til tirsdag 7. juli i 2015, ved 04.30-tiden, at det kom melding om brann i en garasje på Bønes. Kvinnen som eide huset, tilkalte politiet etter å ha observert en mann på terrassen. – Jeg hørte klukkelyder utenfor soveromsvinduet, og kjente kraftig bensinlukt. Jeg listet meg bort til vinduet og så ham stå og helle bensin på veggen, sa hun i retten mandag. Den nå 52 år gamle mannen ble stoppet av politiet like i nærheten, men nektet i retten for at han hadde vært ved huset den aktuelle natten, skriver Bergens Tidende.

LED-pærene er snart enerådende

Energisparende LED-lys tar nå fullstendig over for halogenpærer og lysrør. De er mer miljøvennlige og mindre brannfarlige enn tradisjonelle lyspærer. Av miljøhensyn er tradisjonelle glødepærer i ferd med å forsvinne fra butikkhyllene i hele Europa. Snart skjer det samme med halogenpærer. – Om få år er LED nesten enerådende. Vi faser nå ut halogen og klassiske lysrør og erstatter disse med nyutviklede LED-alternativer, sier Knut R. Svenningsen, daglig leder i Biltema Norge. LED er en forkortelse for lysdiode, en elektrisk komponent som gir fra seg lys når den tilføres elektrisk strøm. LED-pærer lyser like kraftig som alternativene, men kan gi deg en lavere strømregning og er mer miljøvennlig, skriver nettavisen Norge24.

Scandinavian Star-gransking får hard kritikk

Mandag startet Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité behandlingen av granskingsrapporten om katastrofebrannen som kostet 159 mennesker livet. – Hvis ikke Stortingets kontrollkomité i det minste i merknadene påpeker at de ikke har fått en leveranse i henhold til mandatet, svekker det tilliten til stortingsoppnevnte granskinger, sier talsmann for støttegruppa, Jan Harsem. Han stilte mandag til høring i kontrollkomiteen. Det gjorde også advokat Sigurd Klomsæt, som representerer Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star. Klomsæt mener granskningsrapporten har en lemfeldig omgang med faktiske forhold og er full av feil, skriver VG.