Samarbeider om feierfaget

Norges brannskole og Norsk brannvernforening har inngått en samarbeidsavtale om utdanningen i feierfaget.

Norges brannskole er i dag ansvarlig for den teoretiske delen av feierutdanningen. Brannvernforeningen skal bistå Brannskolen med det faglige innholdet.

– Det var nå tid for å revidere fagplanen og oppgradere undervisningen, og vi er svært glade for at Brannvernforeningen kan bistå oss med kompetanse, forteller direktør Roar Johansen ved Norges brannskole.

Stadig utvikling i bransjen og ny forebyggendeforskrift er en av årsakene til at det er behov for endringer.

– I dag tilbringer elevene tilsammen sytten uker på skolen under lærlingtiden. I tillegg er det er kurs for praksiskandidater på seks uker, der elevene lærer fagteori. Det er denne vi skal bidra til å oppgradere, og her tror jeg vi har mye bra å tilføre, sier fungerende avdelingsleder Tom Erik Galambos i Brannvernforeningen.