Medieklipp 10. januar

Nytt forslag fra DSB setter kommuner under press, elsykkel tok fyr og falske brannmenn på ferde i Bergen. Dette er saker i dagens medieklipp.

Kan sette kommuner under hardt press

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, DSB, har i et forslag til ny forskrift stilt krav om at alle brann- og redningsvesen skal ledes av tre kvalifiserte personer i hele stilling. – Det er helt utenkelig at vi skal klare dette alene. Så det betyr av vi må søke samarbeid med andre kommuner. Dersom det ikke fungerer så blir dette et nytt skritt i retning av at vi må bli en del av en større kommune, sier ordfører Jan Ove Tryggestad i sunnmørskommunen Stranda (Sp). Forslaget til ny forskrift er basert på rapporter etter flere store hendelser i perioden fra 2000 til 2013, skriver NRK Møre og Romsdal

Elsykkel tok fyr

Søndag kveld oppdaget Endre Steinbru at hele kjelleren hans i Fredrikstad var fylt med hvit, tjukk røyk. Brannvesenet ble tilkalt og de fant raskt synderen. – Det var elsykkelen som hadde tatt fyr, forteller Steinbru. Den var plassert tørt i kjelleren, klar for vintervedlikehold og reparasjon. Hans teori er at batteriet i sykkelen ikke tålte temperaturforskjellene. Brannvesenet derimot aner ikke. – Elsykkelen sto ikke til lading engang! Det er veldig spesielt, sier vaktleder ved 110-sentralen i Østfold, Jan Tore Lorentzen. Det var ingen utfordringer med å slukke brannen, men det kom mye røyk, skriver NRK Østfold

Falske brannmenn i Bergensområdet

Fredag i forrige uke skrev BA om falske brannmenn i Alvøveien i Bergen vest. To mørkkledde menn ringte da på døren hos folk, og utga seg for å være fra brannvesenet. Mandag kveld fikk en eldre dame bosatt på Tertneshøyden besøk av to menn kledd i brannuniform. Politiet setter de to sakene i sammenheng. – I 1300-tiden tirsdag fikk vi melding om et nytt lignende tilfelle på Nesttunkollen. En mann med bergensdialekt oppsøkte en bolig og sa han skulle inspisere et pipeløp. Han hadde ikke legitimasjon, opplsyer operasjonsleder i politiet, Terje Magnussen, ifølge Bergensavisen.