Medieklipp 12. mars

Mange bilbranner kunne vært unngått, mann siktet etter brann i rekkehus på Jessheim og politiet mistenker påsatt brann i Bø i Telemark. Dette er saker i dagens medieklipp.

Unngå bilbrann

I år vil 3.300 norske bileiere oppleve bilbrann. Til sammen vil dette koste forsikringsselskapene 230 millioner kroner i erstatninger, viser anslag fra Finans Norge. Noe av det viktigste man kan gjøre for å hindre bilbrann, er å ha ren motor: – Moderne biler består av mye elektronikk. Et skittent motorrom kan føre til feil i elektriske komponenter, som i verste fall kortslutter og tar fyr, sier teknisk sjef Vidar Brustad i forsikringsselskapet If. Bileiere bør derfor sjekke motorrommet jevnlig for smuss og skitt, og få vasket om nødvendig, skriver ABC-Nyheter.

Pågrepet etter brann i rekkehus

Politiet mistenker at brannen i et rekkehus på Jessheim lørdag var påsatt. En mann i 40-åra er pågrepet og siktet i saken. Brannen startet i enden av et kjedet rekkehus med fire boliger på Jessheim. – Vi har sikta og pågrepet en mann i 40-årene fra Ullensaker opplyste operasjonsleder Ronny Årstein i Øst politidistrikt søndag. Det er foreløpige undersøkelser på stedet som gjør at politiet har mistanke om påsatt brann, skriver Romerikes Blad.

Mistanke om påsatt brann i Bø

Fredag ble et hus totalskadd i brann i Bø i telemark. – Politiet mistenker at brannen i Bøgata er påsatt, opplyser politiførstebetjent Turid Gundersen til NRK. En 25 år gammen mann er mistenkt for ugjerningen. En rekke personer har vært inne til avhør og det er også gjort tekniske undersøkelser på stedet. Det er altså summen av dette som har ført til at mistanken mot mannen har blitt styrket. Mannen vil bli fremstilt for varetektsfengsling i dag skriver Telemark Arbeiderblad. (betalingssak)