Elsykler og brannfare

En boligblokk i Oslo med nær 50 beboere måtte i starten av mai evakueres på grunn av brann. En elsykkel til lading i en av leilighetene var trolig årsak til brannen.

Foto: Shutterstock

-Lading av batteri til elsykkel fører heldigvis sjelden til brann. Men dette er en påminnelse om at alle innretninger utstyrt med ladbare batterier kan være potensielle brannkilder, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Brannen i boligblokken ved Carl Berners plass i Oslo førte ikke til alvorlige personskader. De materielle skadene ble også begrenset. Det skyldes først og fremst rask inngripen fra Oslo brann- og redningsetat (OBRE). Statistikk derfra viser at elsykler kun har vært kilde til tre branner i hovedstaden fra 2016 og frem til i dag.

-Likevel er det viktig å huske at alt som lader kan forårsake brann, påpeker Knut Halvorsen, brigadesjef i OBRE. Han peker på produksjonsfeil ved batterier som mulig årsak til at det oppstår brann ved lading av elsykler.

Brannvernforeningens leder peker på at litiumbatteriene som benyttes i elsykler og andre elektriske innretninger, er sårbare for skader dersom de utsettes for harde støt eller andre former for røff behandling.

-Når et litiumbatteri begynner å brenne kan det både skyldes produksjonsfeil eller skade som er påført batteriet ved bruk, sier Søtorp.

Selv om det sjelden oppstår brann ved lading av elektriske innretninger, det være seg alt fra mobiltelefoner og datautstyr til elsykler og såkalte ståhjulinger, kan det ifølge Søtorp være fornuftig av brukerne å følge et føre-var-prinsipp.

-Lading bør skje på steder uten brennbart materiale i umiddelbar nærhet og i rom utstyrt med røykvarsler. Det er ikke tilrådelig å lade når man sover eller dersom ingen er tilstede i boligen, påpeker Søtorp.

Bruken av elsykler har bredt voldsomt om seg i løpet av de siste par årene. Det er til nå solgt over 100 000 elsykler her i landet. Det vil si at det snart er like mange elsykler som elbiler i Norge.