Verneverdig trebygning ødelagt i brann

Torsdag 3. mai ble en eldre verneverdig trebygning i Porsgrunn sentrum totalskadd i brann. Ifølge brannvesenet utviklet brannen seg svært raskt. Både andre og tredje etasje i bygget var overtent da mannskapene ankom skadestedet litt før klokka ni om kvelden.

Foto: Bjørn Harry Schønhaug

Den brannherjede bygningen huset både et kunstgalleri og en kafe. Brannvesenet fryktet en stund spredning til omliggende bebyggelse. For å hindre en større brannkatastrofe ble i alt 70 brannmannskaper fra Porsgrunn, Skien og Bamble satt inn i slokkeinnsatsen. Det gikk likevel flere timer før brannmannskapene hadde kontroll på brannen.

-Det er ingen tvil om at dette må ha vært en krevende brann å håndtere for brannvesenet. Det vi spør oss om er hvordan brannen kunne bli så stor og omfattende på veldig kort tid, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Søtorp vil la politiet driver brannetterforskning i fred, men opplyser at Brannvernforeningen vil se nærmere på hva som finnes av offentlig tilgjengelig dokumentasjon for det ødelagte bygget. Blant spørsmål som ønskes avklart er om bruken av bygget har vært i samsvar med byggets opprinnelige forutsetninger. Det er også interessant å vite om brannvesenet har gjennomført tilsyn med bygget, og hva disse eventuelt har avdekket.