Medieklipp 11. juli

En person omkom i bilbrann i Ålesund, myndighetene bekymret over et økende antall branner i avfallsanlegg og kvinne dømt for uaktsom brannstiftelse etter brann på Lillehammer i fjor. Dette er saker i dagens medieklipp.

Omkom i bilbrann i Ålesund

En bil stod i full fyr utenfor Tinghuset i Ålesund onsdag morgen. Operasjonsleder Tove Anita Asp i politiet i Møre og Romsdal bekrefter at det er én person som har omkommet i bilbrannen, og at personen satt inne i bilen som brant. – Bilen stod utenfor inngangen til tinghuset i full fyr, sier Asp til VG, og forteller at stor varmeutvikling har ført til at flere vinduer på tinghuset er knust. Politiet er på stedet og foretar åstedsundersøkelser, og skal etterforske saken. Foreløpig vet de lite om hva som har skjedd, skriver VG.

Mange branner i avfallsanlegg

Hittil i juli har det vært store branner i fem avfallsanlegg rundt om i landet. Miljødirektoratet og DSB er bekymret. Siden 1. januar 2016 har Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) fått melding om i alt 106 branner i avfallsanlegg i Norge. – Det er et stort antall. 106 branner er 106 for mye, sier Anne Rygh Pedersen, avdelingsdirektør i DSB. Hun forteller at brannene er svært krevende for brannvesenet å slukke, og sier man vet lite om hvorfor det begynner å brenne, skriver NRK Østfold.

Dømt for uaktsom brannstiftelse

Natt til 22. januar i fjor ble et verneverdig bygg i Lillehammer totalskadd. Nå er en 26 år gammel kvinne dømt for uaktsom brannstiftelse. Brannen startet inne i en hybel i Storgata. Kort tid etter brannen ble en 26 år gammel kvinne pågrepet og siktet etter den såkalte mordbrannparagrafen. Siktelsen ble imidlertid endret, og hun ble tiltalt for uaktsom brannstiftelse. I Sør-Gudbrandsdal tingrett er kvinnen nå dømt til 120 dagers fengsel, hvorav 20 dager ble gjort betinget, skriver TV2.