Bjørnis skal lære barn om brannvern

I dag lanseres tidenes satsing på brannvernopplæring for barn i barnehagen med Brannbamsen Bjørnis som frontfigur. Målet er å bidra til færre branner og mindre brannskader.

- Barn er en veldig viktig målgruppe for oss. Vi gir barna grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som de skal ha med seg resten av livet. Samtidig er barna uvurderlige brannvernambassadører, og gjennom dem treffer vi også foreldre og besteforeldre med budskapene våre. Her har vi gevinster på både lang og kort sikt, sier kommunikasjonssjef Håvard Kleppe i Norsk brannvernforening.

Bjørnisprosjektet ble først etablert lokalt i Trondheimsregionen av Trøndelag brann- og redningstjeneste (TBRT), men ble raskt populært og vokste til andre deler av landet. Prosjektet drives nå nasjonalt av Norsk brannvernforening i samarbeid med TBRT og nær 100 andre brannvesen. Bjørnis finnes som fullstørrelses maskot på 28 steder over hele landet, mens mange brannvesen i tillegg har småbamser på brannbilene som brukes når barn er involvert i branner og andre ulykker.

- Mange barn og voksne har allerede blitt kjent med Bjørnis gjennom sangene og musikkvideoene hans, åpen dag på brannstasjonene og andre arrangementer. Med det nye pedagogiske opplegget tar Bjørnis en mer aktiv rolle i barnehagenes brannvernopplæring, for eksempel i forbindelse med brannvernuker og brannøvelser. Opplegget er laget slik at barnehagene kan gjennomføre det med egne krefter, men mange steder vil brannvesenet kunne være med å forsterke det, fremholder prosjektleder Rikard Heimen i Bjørnisteamet.

I hovedstaden har Oslo brann- og redningsetat tatt utfordringen på alvor, og bygget Barnas brannstasjon som en del av Brannmuseet på Grønland. Her kan Oslos barnehager bestille tid og få en økt med brannvernopplæring, der Bjørnis blant annet snakker til barna via storskjerm.

- Det Oslo brann- og redningsetat har fått til er et eksempel til etterfølgelse. Vi håper brannvesen rundt omkring engasjerer seg i brannvernopplæring for barn, enten ved at de besøker barnehager eller at de inviterer barnehagene til brannstasjonen. På sikt håper jeg vi får Barnas brannstasjoner over hele landet, sier Heimen.

Barnas brannstasjon er en del av Oslo brannmuseum på Grønland. Ordfører Marianne Borgen står for offisiell åpning og lansering av nytt barnehagemateriell tirsdag 28. august.

Se hva som skjedde da Bjørnis dro på barnehagebesøk for å teste det nye pedagogiske materiellet for barn.