Medieklipp 8. august

Sivilforsvaret med rekordhøye 55.000 timer i innsats i juli, landbruket oppfordres til å høyne brannberedskapen og politibekymring etter brannutrykning til leilighetsbygg i Skien. Les mer i dagens medieklipp.

Rekordsommer for Sivilforsvaret

Sivilforsvaret har vært i innsats i nesten 55 000 timer i juli. Det er rekordhøyt. Til sammenligning er gjennomsnittstallene de siste åtte årene 42 000 timer for et helt år. Hele 86 av de 102 innsatsene i juli var skogbranner, og Sivilforsvaret har hatt personell i skogbranninnsats hver eneste dag i juli. – Jeg er stolt og takknemlig for innsatsen som tjenestepliktige kvinner og menn og fast ansatte i Sivilforsvaret har lagt ned i forbindelse med alle skogbrannene i sommer. Jobben de har gjort med å støtte brann- og redningsvesenet har bidratt sterkt til slokkingen av svært mange skogbranner, uttaler direktør Cecilie Daae via DSB.no.

Landbruket må høyne brannberedskapen

- Selv om mange har hatt litt nedbør de siste dagene, er likevel risikoen for brann så stor mange steder, at vi går ut og oppfordrer bønder til å høyne sin brannberedskap under innhøstinga. De som ikke allerede har brannslokkeutstyr i tresker og halmpresser bør anskaffe seg dette snarest, sier Pål Arne Oulie, leder av Landbrukets brannvernkomité på LBK.no.

Politiet mener utleier driver kynisk og spekulativt

Politiet mener en huseier i Skien driver kynisk og spekulativ utleie av leiligheter. Politi og brannvesen rykket i forrige uke ut til et leilighetsbygg i forbindelse med en brannmelding. I rapporten etter hendelsen skriver politiet at trappeoppgangen var låst, og heisen var ute av drift og låst med hengelås. Bygget var dårlig utstyrt med røykvarslere både på fellesområder og i flere av leilighetene. Brannvesenet vil se nærmere på forholdene i et tilsyn om kort tid, skriver avisa Varden (betalingssak).