Baderomsvifter tilbakekalles

Flexit tilbakekaller eldre versjoner av baderomsviften Silent Eco på grunn av brannfare. Berørte kunder vil få erstattet produktet med en ny modell.

Foto: Flexit

Selskapet viser til enkelte branntilløp der mulig årsak kan være en produksjonsfeil i vifter av typen Flexit Silent Eco produsert før oktober 2017. Det er levert om lag 75 000 vifter av nevnte type. Selv om Flexit startet tilbakekalling allerede i vår, frykter selskapet at det fortsatt kan være mange kunder som bruker denne viften.

-Vi kan ikke ta noen sjanser i saker som dette. Våre produkter skal ikke utgjøre en risiko for våre kunder. Derfor velger vi en full tilbaketrekking og sender ut brev til samtlige husstander her i landet, sier administrerende direktør Knut Skogstad i en pressemelding.

På selskapets nettside flexit.no finnes både bilde og mer informasjon som hjelper deg med å avdekke om du har en baderomsvifte som kan være brannfarlig. Skogstad anmoder alle som har det aktuelle produktet om å skru av bryteren og demontere viften.

-Vi erstatter den med en ny. Har du en vifte som er montert av autorisert installatør og har dokumentasjon på det, vil vi også sørge for at en lokal montør montere ny vifte for deg, opplyser Skogstad.

Selskapet har meldt saken inn til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) i tråd med gjeldende retningslinjer. Aktuelle vifter er tilbakekalt fra forhandlernes butikker og lager.