Du kan bo i skjult brannfelle

To av ti innrømmer at de aldri har hatt noen gjennomgang av det elektriske anlegget i boligen sin.

Foto: Shutterstock

Det viser en ny, landsomfattende spørreundersøkelse Kantar TNS har utført for Norsk brannvernforening, DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) og forsikringsselskapet If. Undersøkelsen er gjort i anledning Brannvernuka, som pågår i disse dager.

Halvparten av boligbrannene i Norge har en elektrisk årsak eller skyldes feil bruk av elektrisk utstyr, viser brannstatistikken til DSB.

- Faresignaler som forteller deg at noe kan være feil ved det elektriske anlegget i boligen kan være misfarging av stikkontakter, blafring i lyspærer eller sikringer som går støtt og stadig, sier Anders Rørvik Ellingbø. Han er branningeniør og leder for skadeforebyggende avdeling i forsikringsselskapet If.

- Boliger bør med jevne mellomrom ha en full sjekk av det elektriske anlegget av en autorisert elektriker for å avdekke feil som kan føre til brann, sier Ellingbø.

- Vanskelig å oppdage

- Feilmontering, dårlig elmateriell, slitasje, overbelastning og skader som følge av overspenninger etter tordenvær er eksempler på kilder til brannfarlige feil. Dette er farer som kan være vanskelig å oppdage for folk flest, men som kyndige elektrikere og Det lokale el-tilsyn finner mye av, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Brannvernforeningen.

Det lokale eltilsyn (DLE) er en del av det offentlige tilsynsapparatet for elsikkerhet, og faglig underlagt DSB. Tilsynet foretar stikkprøvekontroller av elektriske anlegg og utstyr i boliger og andre bygninger.

- DLEs periodiske kontroller fritar deg imidlertid ikke fra det generelle ansvaret for å holde eget anlegg og utstyr i sikker stand til enhver tid. Ved mistanke om feil, vil vi anbefale eier å kontakte en registrert elvirksomhet for kontroll. Det gjelder også om bruksmønsteret har endret seg mye siden forrige kontroll. Regelmessig tilsyn av anlegget i boliger forebygger brann, sier avdelingsdirektør Anne Rygh Pedersen i DSB.

Egen sikkerhet

Anders Rørvik Ellingbø i If understreker at det offentlige tilsynsarbeidet er pålagt fordi det er viktig med en regelmessig helsekontroll av det elektriske anlegget der du bor.

- Men fordi det kan gå lang tid før boligen din blir besøkt, bør du selv i tillegg ta initiativ til elsjekk med en elektriker. Siden feil ved det elektriske anlegget eller det som er koblet til det er den vanligste brannårsaken her i landet, gjør du det for egen sikkerhet, sier han.