Bruk gass - ikke rødsprit

Norsk brannvernforening advarer nå mot bruk av rødspritbaserte stormkjøkken på skoleturer. I løpet av kort tid har elever ved flere videregående skoler pådratt seg brannskader ved bruk av slike stormkjøkken.

I begynnelsen av september måtte to elever fra en videregående skole i Troms til sykehus for behandling av brannskader etter en ulykke på klassetur. Omtrent samtidig ble to elever ved en videregående skole på Jæren påført brannskader under en klassetur. I begge tilfellene skyldtes skadene brennende rødsprit fra stormkjøkken.

-Det er dessverre ikke første gang vi hører om skoleelever på klassetur som har pådratt seg brannskader ved bruk av stormkjøkken med rødsprit. Det trenger ikke skyldes feil med utstyret, men heller feil bruk, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Han peker på at rødsprit brenner med en nærmest usynlig flamme. Det er vanskelig å se at det brenner, spesielt når det er lite rødsprit igjen i kokeapparatet. En farlig brukerfeil er å etterfylle rødsprit, mens det fortsatt er fyr i apparatet. Det kan forårsake en voldsom oppblussing av brennende rødsprit som igjen medfører at personer i umiddelbar nærhet påføres brannskader.

-Basert på ferske og tidligere ulykker med bruk av stormkjøkken med rødsprit på klasseturer, vil vi anbefale skoler å velge gassbluss som et tryggere alternativ, sier Søtorp.