Nå blir kurssertifikatet digitalt

Fra og med 1. oktober kan kursdeltagere innen varme arbeider få sertifikat utstedt fra Norsk brannvernforening digitalt med appen BVis. Sertifikat i app vil fungere som et alternativ til fysisk sertifikat, som det fremdeles vil være mulig å bestille.

Brannvernforeningen kickstartet lanseringen på kurs hos Opplæringskontoret for Elektrofag Romerike onsdag 27. september, der deltagerne fikk tilbudet om å få sertifikatet digitalt etter fullført kurs.

Tilgjengelig til enhver tid

I tillegg til at sertifikater blir samlet på ett sted og er tilgjengelig til enhver tid, kan appen BVis varsle når sertifikatet er i ferd med å utløpe. På den måten får man en påminner når det er på tide å melde seg på kurs eller eksamen for å fornye sertifikat. Appen inneholder også sikkerhetsforskrift og arbeidsinstruks for varme arbeid på norsk og engelsk.

Mange mister sertifikatet

– Årlig får Brannvernforeningen mange henvendelser fra personer som har mistet lommebok med sertifikatet sitt i, sier Kristin Rostad, rådgiver sertifisering i Norsk brannvernforening. – Tanken bak appen er å gjøre hverdagen enklere for de som jobber innen varme arbeid, og forhåpentligvis vil færre oppleve situasjoner der de står uten sertifikat i tiden fremover.

BVis kan lastes ned fra Google Play og App store, og er tilgjengelig for smarttelefon og nettbrett. Brannvernforeningen har arbeidet med prosjektet siden november i fjor, og appen utviklet i samarbeid med New Generation Communication AS og deres samarbeidspartnere Cognitec AS og InterNova AS.