Batteridrevet LED-kubbelys tok fyr

Batteridrevne LED-kubbelys er blitt et populært alternativ til levende lys. Men batterilys er ikke nødvendigvis brannsikre. Brannvernforeningen har mottatt et eksemplar som tok fyr.

Foto: Håvard Kleppe, Norsk brannvernforening

Personen som leverte oss et ødelagt LED-kubbelys for kort tid siden ønsker å være anonym. Han forteller at han ga kubbelyset i gave til noen venner i fjor. Nylig fikk han en telefon med beskjed om at «gaven» var ødelagt etter å ha tatt fyr.

Det batteridrevne lyset hadde stått påslått på et stuebord, da det plutselig begynte å brenne med synlige flammer og tilhørende nedsmelting og røyk. Det var heldigvis folk tilstede som fikk bragt kubbelyset ut på kjøkkenet, der det ble slokket med et teppe. Utfallet kunne blitt langt mer dramatisk om ikke branntilløpet hadde blitt oppdaget med en gang. Da kunne det sannsynligvis endt i en boligbrann.

Batteridrevne LED-kubbelys produseres i ulike varianter og tilbys av en rekke forhandlere her i landet. Denne typen lys omtales ofte som et mer brannsikkert alternativ til vanlige stearinlys.

-Dette er nok en bekreftelse på at batteridrevne produkter kan være brannfarlige, for eksempel dersom batteriet blir overopphetet eller kortslutter. Derfor bør man tenke kvalitet fremfor pris ved kjøp av slike produkter, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Han minner samtidig om at det er viktig å følge regelen om at elektriske produkter og unødvendig belysning slås av når man forlater boligen eller skal sove.

Brannvernforeningen har for øvrig rapportert hendelsen og produktet til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.