Ikke forlat huset med vaskemaskinen på

Vi leser i norske medier at brannvesenet har rykket ut til to ulike branner de siste ukene som begge ser ut til å skyldes brann i oppvaskmaskin og vaskemaskin. Brannene har heldigvis kun ført til materielle skader, og er tydelige eksempler på at man ikke bør forlate huset med elektriske apparater i gang.

- Oppvaskmaskiner, vaskemaskiner og tørketromler bør bare brukes når man er våken og til stede, sier Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

- Elektriske apparater er skyld i flere branner hvert år, og vårt klare råd er å sørge for at alle er skrudd av før man forlater huset og før man legger seg for å sove, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening. Apparater med termostat bør alltid slås helt av etter bruk. Går termostaten i stykker kan temperaturen øke på kort tid og forårsake brann.

Etter komfyren er vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommel noen av de mest brannutsatte elektriske apparatene vi har.

- Av hensyn til brannsikkerheten vil vi advare mot et prissystem for nettleie og strømforbruk som frister folk til å bruke vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner om natten. Vår bekymring er at forbrukerne vil havne i en skvis mellom billigere strøm og risikofullt strømforbruk om natten, fremholder Rolf Søtorp.

Oppvaskmaskin og vaskemaskin årsak til branner
Stjørdalen avis skriver 27. juni om et hus i Meråker som ble totalskadet etter det som trolig startet med en brann i oppvaskmaskinen mens beboer var ute av huset. Det ble omfattende brannskader på kjøkken, og ikke minst røykskader.  I tillegg til vannskader som følge av brannvesenet sin innsats for å berge huset. Det er usikkert om huset kan reddes eller vil bli revet.

Avisa Varden rapporterte 26.6.2019 om en brann i Skien som sannsynligvis skyltes vaskemaskin. Her ble brannen, ifølge avisen, raskt slokket og skal ikke ha ført til store skader. https://www.varden.no/nyheter/full-utrykning-til-brann-i-vaskemaskin-1.2673693

Vi har samlet noen råd for sikker bruk av elektriske apparater:

• Vær til stede og våken ved bruk av oppvaskmaskin, vaskemaskin eller tørketrommel
  • Tøm lofilteret i tørketrommelen før hver bruk
  • Skru helt av alle elektriske apparater som ikke er i bruk og når de forlates
  • Lad bare elektriske utstyr når du er våken og til stede
  • Sørg for å lade på et ikke brennbart underlag og unngå tildekning

Før du legger deg om kvelden og før du forlater huset:

• Sjekk at komfyr, vaskemaskin og tørketrommel er slått av
  • Sjekk at øvrige apparater og belysning som ikke trenger å stå på, er slått av
  • Sjekk at ingen ovner, transformatorer eller ladere er tildekket
  • Sjekk at levende lys er slokket