Til hovedinnhold arrow-down arrow-right arrow-right-external arrow-up bs check circle close linkedin plus search twitter

Brannårsak i el-ferge ikke kjent

Det kan ta flere måneder å få svar på hvorfor det begynte å brenne i batteripakken om bord i el-fergen MF «Ytterøyningen» i Sunnhordland.

Foto: Thomas Halleland, NRK

Brannen i den elektrifiserte fergen oppsto torsdag 10. oktober. Da det dreide seg om brann i en stor pakke med litium-ion batterier ble slokkearbeidet svært krevende. Kvinnherad brann og redning fikk etter hvert bistand fra røyk- og kjemikaliedykkere ved Bergen brannvesen. Etter avsluttet slokkeinnsats oppsto det dagen etter en eksplosjon i fergens batterirom.

Brannen i el-fergen er den første i sitt slag. Det var tre personer fra mannskapet og tolv passasjerer om bord da brannen startet. Alle kom seg uskadd fra hendelsen, men to personer ble sendt til legevakt etter å ha pustet inn røyk. Disse skal ikke ha fått alvorlige røykskader.

Kripos bistår i etterforskningen
Det er Kvinnherad lensmannskontor som etterforsker brannen med bistand fra Kripos. Etterforskere fra Kripos har denne uken vært om bord i fergen for å ta bilder og sikre spor i batterirommet. De vil også foreta avhør av mannskapet.
-Jeg ser ikke for meg at vi er ferdig med brannetterforskningen på denne siden av nyttår, sier Torgeir Fosse ved Kvinnherad lensmannskontor til NRK.

Mange venter på svar
Det er flere som venter på svar på hvorfor det begynte å brenne i MF Ytterøyningen. Det gjelder både fergerederiet Norled, Sjøfartsdirektoratet, Statens vegvesen, DSB og Norsk brannvernforening.

-Elektrifisering av passasjerferger og andre typer fartøyer er noe vi bare har sett starten på. Det er derfor av stor betydning å få kartlagt denne hendelsen og årsaken til brannen, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Brannvernforeningen.

Han peker samtidig på behovet for mer forskning på branner i store batteripakker og hvordan disse brannene opptrer ved fullskalaforsøk.