Stor interesse for Tilsynsdagen 2019

Mandag 4. november arrangerer Direktoratet for byggkvalitet «Tilsynsdagen 2019». Da samles 180 deltakere fra en rekke kommuner på Thon Hotel Oslo Airport, Gardermoen.

Foto: Colourbox

Det er andre året på rad Direktoratet for byggkvalitet inviterer kommunale byggesaksmedarbeidere til en egen fagdag om tilsyn.

-Interessen for årets tilsynsdag har vært upåklagelig. Arrangementet ble annonsert i mai og fulltegnet i løpet av 14 dager, opplyser prosjektleder Helena Langeland i Direktoratet for byggkvalitet.

På programmet for årets tilsynsdag står blant annet en gjennomgang av vanlige byggefeil og hva man bør se etter ved tilsyn. Videre presenteres eksempler på hvordan man kan gå frem når man møter utfordringer i forbindelse med tilsyn i byggesaker. Oppfølging av tilsyn og dokumenttilsyn i praksis står også på programmet. Det samme gjør tilsyn med universell utforming.

- Vi heier på kommuner som er opptatt av å styrke tilsynskompetansen. Sett fra vårt ståsted er det viktig at kommunene ikke bare gjennomfører dokumenttilsyn, men også fysiske tilsyn knyttet til byggesaker, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.