Pizzabrann kunne kostet liv

Brann og røykutvikling som skyldes matlaging med komfyr nattestid, er et tilbakevendende problem for brannvesenet. Natt til torsdag skjedde det igjen. Denne gang i en kjellerleilighet i en enebolig i Rogaland.

Foto: Nedre Romerike brann- og redningsvesen IKS

Natt til torsdag fikk nødetatene melding om brann i en enebolig i Randaberg utenfor Stavanger. Meldingen gikk ut på at det mest sannsynlig befant seg mennesker i boligen. Brannvesenet fikk raskt kontakt med husets eier - en kvinne i 70-årene. Røyken kom fra en kjellerleilighet i eneboligen. Der fant brannvesenet en mann i 30-årene som hadde sovnet fra en pizza i komfyrovnen.

Ifølge operasjonsleder Helene Strand i Sør-vest politidistrikt varslet boligeieren vaktselskapet sitt da røyken trengte inn i hennes del av eneboligen. Strand er ikke i tvil om at kvinnen med sin handlemåte avverget en brann med tap av menneskeliv.

-Det kunne gått skikkelig galt. Leiligheten var full av røyk og det er liten tvil om at kvinnen reddet både sitt eget og leieboerens liv, sier operasjonslederen, ifølge Dagbladet.

-Hendelsen i Randaberg er dessverre bare ett av mange eksempler på at matlaging på komfyr nattestid kan være en risikosport. Er man trøtt og sliten etter en sen kveld ute, anbefaler vi at sulten stilles med kald mat, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Om lag halvparten av alle boligbrannene her i landet starter på kjøkkenet med matlaging på komfyr. De fleste komfyrbrannene inntreffer på dagtid og rammer gjerne eldre mennesker som glemmer gryter eller stekepanner med mat på varme kokeplater. Om natten er det ofte yngre berusede personer som sovner fra matlaging på komfyren.

For å forebygge slike branner ble det i 2010 innført krav til komfyrvakt i alle nye boliger. Kravet gjelder også dersom det legges opp ny kurs til komfyr i eldre boliger.

-Komfyrvakt er et effektivt hjelpemiddel mot brann på kjøkkenet. Derfor bør alle ha en slik hjemme, selv om man ikke er omfattet av kravet, understreker, Søtorp.