Brannstatistikk.no er lansert

Nå kan alle som er interessert finne ut hvor det brenner og hva brannvesenet rykker ut på av hendelser. Brannvesenet har loggført sin aktivitet gjennom mange år. Fra 2016 ble alle hendelser registrert av 110-sentralen rapportert inn i et digitalt system. Nå er denne informasjon tilgjengelig for alle.

Foto: Oslo Brann- og redningsetat

- Det har vært et viktig mål for oss å gjøre disse opplysningene tilgjengelig for alle som ønsker å bruke dem. På den måten håper vi å løfte brannforebygging opp på agendaen. Løsningen bidrar også til at brannvesenet blir en mer åpen og gjennomsiktig tjeneste, sier fungerende avdelingsdirektør Ann Christin Olsen-Haines i DSB i en pressemelding.

- Vi ønsker å gratulere DSB med lanseringen og er glade for at brannstatistikken nå er tilgjengelig for både bransjen selv, publikum og media, sier Rolf Søtorp, adm dir i Norsk brannvernforening.

Brannstatistikk.no er en ny tjeneste fra DSB som gir deg oversikt over alle utrykningene til brann- og redningstjenesten i Norge. Løsningen henter data direkte fra brannvesenets rapporteringssystem og inneholder alle utrykninger som registreres i 110-sentralene. Brannstatistikk.no er utviklet av DSB med støtte fra Gjensidigestiftelsen og Det store brannløftet.

Hvor brenner det mest?
I løsningen kan du blant annet få statistikk over hvor det brenner, når det brenner og hvordan bygningsbranner starter. Du kan også sammenligne flere kommuner eller fylker opp mot hverandre og se i hvilken kommune det brenner mest per innbygger. Brannvesenet utførte 96 980 oppdrag i 2018, og lurer du på hvor mange unødige og falske alarmer de rykket ut til, kan du nå selv finne ut av det.

Ikke bare brann
Brannvesenet har mange forskjellige oppgaver og er en viktig del av den totale beredskapen i kommunene. Det viser også statistikken. I 2018 utgjorde alle brannhendelser 36 prosent av reelle oppdrag. Hvilke andre oppdrag de utfører kan du finne i brannstatistikk.no.