Fyrverkerisertifikat på app!

Siden 2010 har det vært krav om sertifisering av fyrverkeriforhandlere. Det vil si at alle utsalgssteder for fyrverkeri skal ha minst en med sertifikat tilstede ved salg av fyrverkeri. Brannvesenet har i oppgave å sjekke at dette overholdes. Nytt av året er at fyrverkerisertifikatet nå finnes som appen BVis.

- Vi har gått over fra plastkort til app fordi det er mye enklere å håndtere en app enn et plastkort både for oss og for sertifikatinnehaveren, sier Ivar Bjerke, fagansvarlig for pyroteknikk i Norsk brannvernforening.

For å få sertifikat må man gjennomføre et kurs med eksamen. Dagskurset holdes av Brannvernforeningen, og er utviklet i nært samarbeid med og godkjent av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Sertifikatet er gyldig i en periode på fem år.

Sertifikatet er på lik linje med plastsertifikat, kun gyldig sammen med godkjent ID. Brannvesenet har også mulighet for å sjekke gyldige sertifikater i Brannvernforeningens database.

Innholdet i forhandlerkurset består av:
- Regelverk ved salg av publikumstilgjengelig fyrverkeri, inkludert krav til lagring.

- Orientering om kategori 2 og kategori 3 artikler og sikker bruk av artiklene.

- Søknad om handelstillatelse

- Tilsyn fra lokalt brannvesen

- Kort om brannbekjempelse og førstehjelp

- Eksamen

Det lokale brannvesenet går tilsyn med fyrverkeriutsalgene. På tilsynet sjekker de:
- At utsalgssted og lager er i samsvar med salgstillatelsen

- At all handel foregår over disk, kundene skal ikke ha tilgang til fyrverkeriartiklene

- At aldersgrensene ved kjøp overholdes (18 år, 12 år for de minste artiklene F1)

- At de som deltar i salget ut over de som er sertifisert, er 18 år gamle.

- At ansvarshavende eller stedfortreder er tilstede. Navnene til disse skal oppgis når en søker handelstillatelse.