Til hovedinnhold arrow-down arrow-right arrow-right-external arrow-up bs check circle close linkedin plus search twitter

Elsparkesykler tok fyr under lading

Bergen brannvesen måtte rykke ut til brann i elsparkesykler både lørdag og søndag i forrige uke. Begge elsparkesyklene skal ha tatt fyr under lading innendørs. Batterier som blir utsatt for røff behandling og påført skade kan de ta fyr under lading.

Batterier som blir utsatt for røff behandling og påført skade kan de ta fyr under lading. Foto: Bergen brannvesen

Lørdag i forrige uke måtte brannvesenet slokke brann i en elsparkesykkel som sto til lading i en bygning på Sydnesplassen i Bergen sentrum. Dagen etter måtte brannvesenet på nytt rykke ut for å slokke enda en brann i en elsparkesykkel. Denne sto til lading i en kjeller i Løbergsveien.

-At det begynner å brenne i elsparkesykler som står til lading er dessverre ikke noe nytt. Vi har registrert flere slike tilfeller i løpet av det siste året, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Elsparkesykler og annen oppladbar forbrukerelektronikk, bruker i stor grad litium-ionbatterier. Dersom disse batteriene blir utsatt for røff behandling og påført skade for eksempel i form av støt, kan de ta fyr under lading.

-Derfor fraråder vi å lade elsparkesykler innendørs om natten uten tilsyn, understreker Søtorp.

Følg disse punktene for en sikrere lading av el-sparkesykkel:

  • Sjekk enheten før lading. Se etter synlige tegn til skader der det er elektronikk. Er det steder på og ved batteriet som avgir unormal varme, bør man ikke lade før utstyret er sjekket av leverandør/forhandler.
  • Om du oppdager unormale lyder, lukter og/eller varme knyttet til lading, avbryt ladingen og trekk ut kabelen umiddelbart.
  • Bruk originalt ladeutstyr.
  • Så langt det er mulig, lad utendørs.
  • Ikke lad om natten. Vær våken og til stede under ladingen.
  • Unngå lading i minusgrader.

Ved lading innendørs:

  • Lad på et brannsikkert underlag og i god avstand fra brannfarlig materiell.
  • Sørg for at rommet der sykkelen står til lading ikke er rømningsvei ut av boligen.