Ny direktør på plass i DSB

Elisabeth Sørbøe Aaarsæther begynte denne uken i sin nye jobb som direktør for Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Foto: DSB

- Jeg er selvsagt spent, men også veldig motivert, uttaler Elisabeth Sørbøe Aarsæther i en nyhetssak på DSBs egne nettsider. Hun takker samtidig Per Brekke for en vel utført jobb som fungerende direktør i en utfordrende tid.

I forbindelse med covid-19-pandemien har DSB viktige oppgaver innen samordning og internasjonal koordinering, som rapporteringsledd og med å utarbeide underlagsdokumentasjon og veiledere. I tillegg er DSB etatsleder for Sivilforsvaret som har vært i en rekke korona-relaterte innsatser den siste tiden.

- DSBs viktigste oppgave nå er å støtte regjeringen, helsemyndighetene og andre beredskapsaktører i håndteringen av covid-19-pandemien. I tillegg er Sivilforsvaret en svært viktig og etterspurt forsterkningsressurs lokalt, sier DSBs nye direktør.

Elisabeth Sørbøe Aarsæther kommer fra stillingen som direktør for Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. Hun har tidligere vært assisterende direktør og kommunikasjonsdirektør i samme etat. Aarsæther er utdannet cand.mag. fra Høgskulen i Volda. Hun har også lederutdanning fra Solstrandprogrammet ved NHH og fra Forsvarets høgskole.