Velkommen til Brannvernuka 2020!

Brannvernuka foregår i uke 38 hvert år som en nasjonal uke med fokus på brannsikkerhet. Formålet med Brannvernuka er å bevisstgjøre befolkningen om brannfaren i en tid på året da antall boligbranner øker.

Hovedtema for årets Brannvernuke er brannøvelse. Foto: Norsk brannvernforening

Når temperaturene synker om høsten trekker vi innendørs og slår på mer lys og varme. Dette fører til at antallet boligbranner vanligvis øker. Med Brannvernuka ønsker vi å bevisstgjøre store og små om brannforebygging i hjemmet, og inspirere til å ha brannøvelse hjemme!

Høydepunktet i brannvernuka er vanligvis Åpen dag på brannstasjonen, der brannvesenet inviterer små og store til å bli bedre kjent med livet på brannstasjonen og lære om brannvern. I år erstattes det tradisjonelle besøket på brannstasjonen med en digital uke med ulike aktiviteter og informasjon i sosiale medier, der livesendingen på lørdag 19. september avslutter uka.

Ha brannøvelse hjemme!
Årets Brannvernuke har brannøvelse som hovedtema. Begynner det å brenne gjelder det å gjøre de riktige tingene raskt og i riktig rekkefølge. Derfor er det viktig å øve! Her kan du lese hvordan du kan ha brannøvelse og melde deg på arrangementet.

Brannvesenet Norge rundt har en rekke aktiviteter i løpet av Brannvernuka . Sjekk ut hva ditt brannvesen gjør på kommunens nettside eller i brannvesenets sosiale medier.

Brannvernuka ble startet av Norsk brannvernforening midt på 80-tallet og arrangeres nå i samarbeid med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og landets brannvesen.

Les mer om brannvernuka her.

Noen nøkkeltall for Brannvernuka:

• Det har vært avholdt rundt 50.000 brannøvelser i kampanjen.
  • På et vanlig år samler Åpen dag på brannstasjonen 250.000 barn og voksne på opptil 350 brannstasjoner landet rundt
  • Mange brannvesen over hele landet besøker skoler og barnehager i løpet av uka
  • Foreløpige tall viser at nær 600 barnehager og 200 skoler er påmeldt, og skal holde brannøvelse i løpet av årets Brannvernuke.

Sist oppdatert: 14.09.2020
Publisert: 14.09.2020