Advarer mot brannfarlige adventskranser

Norsk brannvernforening advarer kraftig mot å benytte brennbare adventskranser kombinert med levende lys innendørs i forbindelse med advent.

Brannvernforeningen fraråder å kombinere levende lys og brennbare materialer. Illustrasjonsfoto: Norsk brannvernforening

-En artikkel vi er blitt tipset om på nettsiden minmote.no gir alvorlig grunn til bekymring. Artikkelen handler om å lage adventskranser. Bildene som er i artikkelen illustrerer en fullstendig mangel på forståelse for brannsikkerheten, påpeker administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Han mener minmote.no med denne artikkelen nærmest oppfordrer folk til å lage ferdig oppsatte og tilrettelagte «Ildspåsettere» i hjemmet.

I dekorasjonen som er vist i artikkelen, er det benyttet en miks av tørkede blomster. Ifølge dekoratøren er det noe fra stuen, noe fra hagen og noe fra avdankede buketter.

-Denne typen adventskrans vil fange flammen på stearinlysene lenge før de er brent ned. Og snur man ryggen til disse oppsatsene med tente lys litt for lenge, er man garantert et branntilløp, advarer Søtorp.

Han oppfordrer minmote.no til umiddelbart å trekke tilbake denne artikkelen og beklage at de ved sine bilder og oppfordringer i artikkelen viser at det er forsvarlig å tenne stearinlys i en oppsats besående av brannfarlig materiale.

-At artikkelen har en avslutning som sier at man ikke skal forlate et brennende lys uten tilsyn, blir rett og slett tragikomisk når den fremstår i en slik sammenheng, fremholder Søtorp.

Brannvernforeningens råd for trygg bruk av levende lys:

Gå aldri fra levende lys.

- Unngå brannfarlig pynt.
Levende lys og brennbare materialer er en farlig kombinasjon. Mose, drivved, kvister, kongler og andre tørre naturmaterialer tar fort fyr og brenner godt. Skal du pynte et bord så sett gjerne lyset i et glass eller en lykt med god lufting.

Ha et brannsikkert underlag.
For eksempel metall, porselen, sand eller stein.

Ha minst 10 cm avstand mellom lysene.
Lys som plasseres for nær hverandre kan smelte sammen og ta fyr.

kke tenn levende lys i nærheten av trekk.
Lys kan brenne fortere ned på grunn av trekk eller feil ved lyset. Sørg for å ha god avstand fra lysets flamme til brennbare materialer som for eksempel gardiner og tremateriale.

Batteridrevne lys kan være et godt alternativ til levende lys med tanke på brannsikkerhet.

Sist oppdatert: 26.11.2020
Publisert: 26.11.2020