Branntragedie i nord

Hyttebrannen i Risøyhamn på Andøya natt til lørdag 16. januar krevde fem menneskeliv. Fire av de omkomne var barn under 16 år. Alle de omkomne var bosatt i Vågan kommune i Lofoten.

Årsaken til hyttebrannen er så langt ikke kjent. Foto: NTB

-Denne hyttebrannen endte i en forferdelig tragedie. Våre tanker går til familiene som har mistet sine kjære, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

En person overlevde
Det var kun en voksen mann som kom seg ut av den brennende hytten. Han skal ha forsøkt å komme seg inn igjen for å redde de andre, men måtte gi opp forsøket. Vedkommende løp deretter barbeint fire kilometer til nærmeste bebyggelse hvor han fikk varslet om brannen. Da politi og brannvesen kom frem til brannstedet var hytten helt nedbrent.

-Heldigvis er det sjeldent vi opplever såkalte katastrofebranner med fem omkomne eller flere. Forrige gang var i desember 2008, da det brant i et boligkompleks i Urtegata i Oslo. I denne brannen omkom seks personer, opplyser Søtorp.

Under etterforskning
Brannårsaken er så langt ikke kjent og Søtorp ønsker ikke å spekulere i en mulig årsak.

-Nå må brannetterforskerne få gjøre jobben sin. Vi er kjent med at Kripos er koblet på for å bistå i etterforskningen. Politietterforskerne får ingen lett jobb ettersom bygningen var fullstendig nedbrent, fremholder Søtorp.