Oppfordret til bruk av beskyttelsesbriller

I perioden mellom jul og nyttår kjørte Norsk brannvernforening den digitale kampanjen #jegvilse. Kampanjen setter fokus på trygg og sikker bruk av fyrverkeri, og hadde i år et mål om å nå en helt spesifikk målgruppe.

Unge menn var hovedmålgruppe for årets kampanje. Foto: Groovy Entertainment/Norsk brannvernforening

For femte år på rad rullet kampanjen #jegvilse på sosiale medier fra 25. til 31. desember. I tillegg gikk kampanjefilmen på TV2 på reklamefri dag 1. juledag. Kampanjens hovedfokus var bruk av beskyttelsesbriller, med unge menn som hovedmålgruppe.

– Nyttårsaften 2019 til 2020 var det flere voksne menn og to gutter som fikk øyeskader av fyrverkeri. Felles for disse var at ingen brukte beskyttelsesbriller, derfor var det ekstra viktig å nå ut med budskapet til denne gruppen, forteller Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

Årlig er det i snitt 15 personer som får øyeskader grunnet fyrverkeri. Nyttårsaften 2020 til 2021 pådro ti personer seg øyeskader etter fyrverkerioppskyting. Tre av dem er alvorlig skadet, skriver overlege Nils Bull ved øyeavdelingen på Haukeland universitetssykehus i en pressemelding 1. nyttårsdag.