Store brannskader etter at elsykkel-batteriet tok fyr

Harald Lorentzen ladet elsykkel-batteriet innendørs da det plutselig eksploderte. – Det skjer heldigvis sjelden, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Huset til Harald Lorentzen ble totalskadet etter at batteriet til elsykkelen begynte å brenne. Foto: Privat

– Lading av batteri til elsykkel fører heldigvis sjelden til brann. Men dette er en påminnelse om at alle innretninger utstyrt med ladbare batterier kan være potensielle brannkilder, sier Rolf Søtorp.

Boligen til Harald Lorentzen i Trondheim er ubeboelig etter den dramatiske brannen da elsykkel-batteriet hans tok fyr under lading for noen uker siden. Han forsøkte selv å slukke brannen, men fikk tredjegrads forbrenning på foten og sotskader på lungene og måtte tilbringe tre dager på sykehus til observasjon.

Han har alltid ladet innendørs på grunn av den høye verdien på sykkelen og batteriet. Dette er derfor noe han å fortsette med, og leter nå etter trygge måter å gjøre det på.

Foto: Privat

Det er sjelden det oppstår brann ved lading av elektriske gjenstander, men lederen i brannvernforeningen mener likevel at det vil være fornuftig av brukerne å følge et føre-var-prinsipp.

– Lading bør skje på steder uten brennbart materiale i umiddelbar nærhet og i rom utstyrt med røykvarsler. Det er ikke tilrådelig å lade når man sover eller dersom ingen er til stede i boligen, påpeker Søtorp.

Søtorp peker på at litiumbatteriene som benyttes i elsykler og andre elektriske gjenstander, er sårbare for skader dersom de utsettes for harde støt eller andre former for røff behandling.

– Hvis et litiumbatteri begynner å brenne, kan både produksjonsfeil og skade som er påført batteriet ved bruk være årsaken til det, sier han.

Sist oppdatert: 09.04.2021
Publisert: 09.04.2021