Styrker laget med ny forebygger

Brannvernforeningen har ansatt Anders Litschi som ny rådgiver i avdeling for kompetanse. Han begynte i stillingen 3. mai og skal i hovedsak jobbe med brannforebyggende kurs.

Anders Litschi er ny rådgiver i avdelingen for kompetanse. Foto: Anniken Lohne/Norsk brannvernforening

-Med erfaring både som feier og brannkonstabel har Anders Litschi en spennende miks av kompetanse som passer godt inn hos oss. Han er dessuten en utadvendt og hyggelig fyr, poengterer Monica Varan, avdelingsleder for kompetanse i Norsk brannvernforening.

Litschi skal blant annet holde brannvernlederkurs, kurs innen pyroteknikk og bedriftsinterne kurs. Videreutvikling av kursporteføljen vil også være en del av jobben. I tillegg skal han delta i nasjonale arbeidsgrupper innenfor brannforebygging, informasjonsarbeid og svare på brannfaglige spørsmål fra publikum.

-Jeg har et nærmest lidenskapelig forhold til brannforebyggende arbeid og gleder meg til å bli del av et faglig miljø med dyktige kolleger som nyter stor respekt utad, sier Litschi.

Han både håper og tror han har noe å bidra med gjennom sin erfaring, både som feier og brannkonstabel ved Mosseregionens interkommunale brann og redning (MIB).

-Enhver organisasjon kan ha nytte av faglige impulser utenfra og jeg håper selvsagt å kunne bidra med nye impulser innen brannforebygging, basert på den erfaringen jeg har, sier Litschi.

Han ser på seg selv som en «problemfinner» som samtidig er opptatt av å finne praktiske løsninger som fungerer, både hva gjelder tekniske og organisatoriske tiltak innen brannforebygging.