Brannvernuka 2021 er i gang!

Brannvernuka arrangeres hvert år i uke 38, som en uke med ekstra fokus på brannsikkerhet i Norge. Formålet er å bevisstgjøre alle om brannfaren i en tid på året da antall boligbranner vanligvis øker.

I år settes det ekstra fokus på ladevett, og i forbindelse med Brannvernuka ble Ladevettreglene lansert torsdag 16. september.

Et sentralt element i den tradisjonelle Brannvernuka er brannøvelse hjemme. En fersk undersøkelse viser at kun 1 av 10 har gjennomført brannøvelse hjemme i løpet av de siste 12 månedene.

Vi oppfordrer alle til å ha minst en brannøvelse hvert år og gjør det til en vane å ha den i Brannvernuka. Her kan du lese mer om hvordan du kan gjennomføre en brannøvelse

– Årlige øvelser hjemme der man bor vil bidra til at alle vet hva de skal gjøre om ulykken først er ute. All erfaring viser at de som er best øvet og forberedt på dramatiske hendelser, takler dem best, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

Brannvernstolpejakt erstatter Åpen dag
Brannvernuka har vært arrangert av Brannvernforeningen siden 80-tallet og hvert år, uten korona, er Åpen dag på brannstasjon det store trekkplasteret. Årlig deltar 250.000 barn og voksne på opptil 350 brannstasjoner landet rundt. Pandemien setter en stopper for fysiske arrangement som samler mange mennesker, i stedet arrangeres det i år stolpejakt med brannvernbudskap på 19 forskjellige plasser i Norge.

– Målet med denne aktiviteten er å tilby en morsom aktivitet for hele familien, som et alternativ til Åpen dag på brannstasjon. Hovedfokuset er som det alltid har vært i Brannvernuka; å bli bevisst på brannsikkerhet i hjemmet, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

Stolpejakt er en allerede populær fritidsaktivitet som engasjerer i hele Norge. I forbindelse med Brannvernuka er det nå satt opp 19 unike løyper i landet; en lokasjon for hvert av de 19 fylkene i den gamle fylkesinndelingen. Hver løype består av ti stolper med nyttige brannverntips til store og små. Startskuddet for Brannvernstolpejakten er 17. september, og løypa vil være tilgjengelig helt frem til 31. oktober.

Brannvernuka arrangeres av Norsk Brannvernforening, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og forsikringsselskapet If i samarbeid med brannvesenet.

Sist oppdatert: 20.09.2021
Publisert: 20.09.2021