Til hovedinnhold arrow-down arrow-right arrow-right-external arrow-up bs check circle close linkedin plus search twitter

Én av fire følger ikke første ladevettregel

Branner i elsykler, ladbare driller og mobilladere er vanskeligere å takle om natten når vi sover. Likevel lader veldig mange i rom uten røykvarsler, viser nye tall.

Denne ladbare støvsugeren ble helt ødelagt i brann. Bilde: Kripos

27 prosent innrømmer at de lader i rom der det ikke finnes røykvarsler. Det går frem av en landsrepresentativ undersøkelse Kantar har gjennomført på oppdrag for Norsk brannvernforening, DSB og forsikringsselskapet If. Spørreundersøkelsen er gjort i forbindelse med den årlige Brannvernuka, som begynner mandag.

– Dessverre har det vært flere alvorlige branner om natten det siste året som har startet i ladeutstyr eller batteri. Dersom det begynner å brenne når vi sover, er det viktig å bli vekket av røykvarsler tidligst mulig før røyk og flammer tar overhånd, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Brannvernforeningen.

Nye ladevettregler
I dag la Brannvernforeningen, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og forsikringsselskapet If frem de ti nye ladevettreglene. Første ladevettregel er «Lad i et rom med røykvarsler».

– Aller helst bør du gjøre lading når du er våken og til stede, som i ladevettregel nummer to. Men vi vet at mange ikke klarer det. Derfor er de ti ladevettreglene gode råd om hvordan du kan lade og bruke elektronikk og el-artikler som går på batterier sikrest mulig, sier Anders Rørvik Ellingbø, branningeniør og leder av skadeforebyggende avdeling i If.

Oversatt til 18 språk
De nye ladevettreglene finnes på både bokmål, nynorsk, samisk og engelsk. I tillegg er de oversatt til 18 andre språk, blant annet polsk, dari, urdu, somalisk og tyrkisk. 

– Vi omgir oss med stadig flere saker og ting som lades, og det er viktig å bruke godt ladevett. Mange har flere av de nye ladevettreglene under huden allerede, men vi håper og tror at disse rådene vil hjelpe folk til å lade enda tryggere, sier Jon Eirik Holst, seksjonssjef for elsikkerhet i DSB.

Sist oppdatert: 16.09.2021
Publisert: 16.09.2021