Slik bruker du strømmen smart

Fra nyttår blir det endringer i nettleien og en rekke nettselskaper kommer nå med en oppfordring om at vi burde spre strømforbruket til tider på døgnet hvor strømmen er rimeligere. For eksempel på nattestid.

Brannvernforeningen fraråder bruk av vaskemaskin om natten

Økt bruk av elektriske artikler på natten er også med på å øke faren for at det kan oppstå brann på nattestid.

– Vi har ingen liv å miste i brann. Derfor er det viktig at alle tar ansvar for seg og sine når de skal endre strømvanene sine, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

Brannvernforeningen fraråder bruken av elektriske artikler som vaskemaskin og tørketrommel om natten.

– Av hensyn til brannsikkerheten vil vi advare mot et prissystem for nettleie og strømforbruk som frister folk til å bruke vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner om natten. Vår bekymring er at forbrukerne vil havne i en skvis mellom billigere strøm og risikofullt strømforbruk om natten, sier Søtorp.

Vær våken og til stede
Med endringer i strømforbruket, vil mange trolig benytte anledningen til å også lade elektriske artikler om natten.

– Vi har dessverre registrert flere tilfeller der det begynner å brenne i enheter som står til lading. For eksempel brann i elsparkesykler som lades, sier Søtorp.

Elsparkesykler og annen oppladbar forbrukerelektronikk, bruker i stor grad litium-ionbatterier. En brann i slike batterier utløser mye energi, er svært vanskelig å slokke og krever tidlig varsling og hurtig reaksjon. Dersom disse batteriene blir utsatt for røff behandling og påført skade for eksempel i form av støt, kan de ta fyr mens de lades. I sjeldne tilfeller kan det være produksjonsfeil som fører til varmeutvikling og i verste fall brann.

– Derfor fraråder vi å lade elsparkesykler og annet utstyr innendørs om natten uten tilsyn, understreker Søtorp.

Normalt kan man trygt lade el-bilen til hvilken tid på døgnet du måtte ønske, forutsatt du har en godkjent lade-installasjon som er utført av autorisert elektriker.

Bruk ladevett
Vi anbefaler alle å følge Ladevettreglene. Ladevettreglene finnes på en rekke språk her. Ladevettreglene er utarbeidet av Norsk brannvernforening, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og forsikringsselskapet If.

Skrevet av: Helene Hiller
Sist oppdatert: 16.11.2021